[voikko] Etuliitteiden jatko-kentät

Hannu Väisänen hannu.vaisanen at joensuu.fi
Tue Jul 31 07:39:31 EEST 2007

> Olen verbien pikku hiljaa etuliitteitä tarkastamassa, ja näyttää, että
> tiedostoon etuliitteet.lex tulee hyvin paljon erilaista sisältöä
> Voikko- ja Sukija-version välillä. Pitäisiköhän luoda omat Voikolle ja
> Sukijalle kokonaan oma versio tuosta tiedostosta?

Ei pidetä kiirettä. Etuliitteet pitää tarkistaa myös Sukija-versiota
varten. Esim. etuliittet "gyneko" ja "topo" ovat tarpeettomia, koska
gynekologia ja gynekologi(nen), topologi(a|nen)? ja topografi(a|nen)?
ovat nykyään sanastossa, eikä muita gyneko- tai topo-alkuisia sanoja
taida ollakaan. (-: Epäilen, että suuri osa lipulla ei_voikko
merkityistä etuliitteistä on tarpeettomia myös Sukija-versiossa.

Historiallinen huomautus: Syy etuliitteiden suuren määrään on
laiskuus: oli helpompaa lisätä sanastoon, jota siis tein ilman
Joukahaista, etuliitteet ja jälkiliitteet kuin "kaikki" sivistyssanat.
Nyt tietysti hyväksytään olemattomia sanoja (esim. gynekografia),
mutta tällaiset sanat eivät haittaa tiedostojen indeksointia, kun
niitä ei kumminkaan ole indeksoitavissa tiedostoissa (mutta jos on, ne
pitäisi tunnistaa).

Tehdäänkö niin, että tarkista sinä ensin etuliitteet ja sitten minä,
ja katsotaan sitten, onko eroja niin paljon, että eri tiedostot ovat
tarpeen?

> Ehkä pitää odottaa, että Harri tulee lomalta, niin selviää, mitä hän on
> näillä muutoksilla tarkoittanut.

Odotetaan vaan.