[voikko] Partisiipit ja infinitiivit yhdyssanoissa

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Fri Jun 29 16:41:51 EEST 2007

On Friday 29 June 2007 13:37, Teemu Likonen wrote:

> Olen pahoillani. "Pesunkestävä" oli teknisesti huono esimerkki, koska
> genetiivissä olevat määritteosat pitää hyväksyä. Annoin "pesunkestävän"
> vain esimerkkinä vakiintuneesta, uudesta käsitteestä, joka tarkoittaa
> eri asiaa kuin sanaliitto "pesun kestävä". Minun pitäisi koettaa
> muotoilla esimerkit täsmällisemmin ja ohjelmoinnin kannalta
> relevantilla tavalla.
>
> Haluaisin siis pois automaattisen tunnistuksen partitiivi- ja
> paikallissija-alkuisilta yhdyssanoilta, jos jälkiosana on
>
>  - I partisiippi (aktiivissa -vA [laulava]; passiivissa -[t]tAvA
> [...]

Niin, Suomi-malagassa, ja erityisesti Voikko-versiossa, partisiippeja tai
infinitiivejä ei käytännössä katsoen ole edes olemassa. On vain
substantiiveja, adjektiiveja ja verbejä sekä niiden välisiä johdoksia.
Mielelläni säilyttäisin asian näin, koska yksityiskohtaisempi käsittely
tekisi ohjelmoinnista (ainakin malagalla) sietämättömän monimutkaista.

Yritän nyt löytää tuolle yllä esitellylle jonkin SMV:n kannalta
luonnollisemman muotoilun. Mitä tapahtuisi, jos muiden taivutusmuotojen kuin
nominatiivin ja genetiivin käyttö yhdyssanojen sisällä estettäisiin kokonaan?
Yhtään tällaista yhdyssanasääntöä ei ole tähän mennessä virallisesti
dokumentoitu sallituksi muutenkaan. Menettäisimmekö mitään tarpeellista?
Ainakin nuo yllä listaamasi yhdyssanatyypit poistuisivat juuri niin kuin on
suunniteltu.