[voikko] Kiva-sanan komparatiivi ja superlatiivi / <apila>-luokan superlatiivi

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Sun Nov 25 16:11:08 EET 2007

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Voisin yrittää tehdä tämän korjauksen tavalla tai toisella. Mutta
> koskeeko tämä ainoastaan sanaa sanaa "kiva"? Miten on muiden
> taivutusluokan "kala" adjektiivien kanssa?

No niin, tutkin nyt <kala>-taivutusluokan adjektiivit. Alla olevat sanat
siirsin substantiiveiksi; ilmeisesti ne olivat vahingossa joutuneet
adjektiiveiksi. Jos niille on jokin Agricolan aikainen adjektiivinen
merkitys, niin siihen tarvitaan Hannun apua. :)

pila
seiska
niva
nasta (adjektiiville puhekielilippu; substantiivi erikseen)
partita

Myös muita pieniä säätöjä tein.

				* * *

Sitten alkuperäiseen kysymykseen. Ilmeisesti ainoastaan kiva-sana on
Kielitoimiston sanakirjan mukaan sellainen, että se voidaan taivuttaa
vertailumuodoissa kahden paradigman mukaisesti: "kivempi ~ kivampi :
kivin ~ kivoin". Näköjään Jukka Korpela on ottanut kantaa tähänkin
asiaan:

http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.1.html#kivempi

Korpela pohtii myös vokaalisointua ja toteaa takavokaalisuuden
luonnolliseksi, koska kantasanakin on sellainen. Komparatiivissa on
paljon yleisempää käyttää takavokaaleja:

+kivempaa 51 400
+kivempää 287
+kivemman 569
+kivemmän 58

Superlatiivia käytetään vähemmän, eikä vertailu ei ole yhtä luotettavaa,
mutta vokaalisoinnun yleisyys vaikuttaisi riippuvan taivutusmuodosta:

+kivinta 215
+kivintä 562
+kivimman 30
+kivimmän 10

Ehdottaisin seuraavaa: Lisätään kiva-sanaan kivo-vartaloinen
superlatiivi mutta ei lisätä kivampi-komparatiivia. "Kiva" on joskus
aiemmin ollut sanakirjoissa arkikielinen sana, mutta sittemmin
tyylimerkintä on poistettu, eli se katsotaan nykyään
yleiskieliseksi. "Kivampi" on harvinainen ja arvelisin ihmisten
katsovan sen puhekieliseksi tai jopa virheelliseksi.

Komparatiiviin ja superlatiiviin voisi hyväksyä molemmat vokaalisoinnut,
mutta kivo-vartaloiseen superlatiiviin tietenkin vain takavokaalit.

				* * *

Tutkin myös SMV:n <apila>-luokan adjektiivit. Niitä ovat vain seuraavat:

kippura
kukkura
tolvana
höppänä

Jokainen on itse asiassa meidän sanastossa adjektiivi-substantiivi
(nimi_laatusana) mutta esimerkiksi "kukkura" voisi hyvin olla pelkkä
substantiivi.

Se varsinainen virhe liittyy superlatiiviin. Ensisijainen superlatiivin
tunnusta edeltävä vartalo on sellainen, missä A katoaa: "höppän+immän".
Voikko kuitenkin hyväksyy vain O-vartaloisen version: "höppänö+immän".
Tämä jälkimmäinenkin on mahdollinen, ja siitä mainitaan esimerkiksi Iso
suomen kieliopissa sivuilla 78 ja 293. Superlatiivin tunnusta edeltävä
O-vartalo tulee näissä sanoissa monikon Oi-vartalon mallin mukaan.

Iso suomen kielioppi on kuitenkin kuvaileva kielioppi eikä
normatiivinen. Normien mukainen taivutus on "höppän+in : höppän+immän",
joten näiden <apila>-adjektiivien superlatiivin vartalo pitäisi
korjata.