[voikko] Voikko Linux-jakelujen Firefoxeille

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Wed Apr 9 18:03:10 EEST 2008

On Wednesday 09 April 2008, Anssi Hannula wrote:
> Toimii. Minulla on 64-bittinen asennus, joten asensin 32-bittisen
> libvoikon ja lisäsin g++-komentoihin -m32, kun tuolla antamassasi
> urlissa ei kerran 64-bittistä versiota ollut.

Hyvä kuulla että toimii.

> Sellainen juttu, että koska tässä luodaan shared object libmozvoikko.so,
> tulisi varmaan kyseeseen gcc:n -fPIC käyttö, jolla tavallisesti jaetut
> kirjastot käännetään.

Milloin otit nuo koodit SVN:stä? Alkuperäisestä versiosta -fPIC tosiaan
puuttui, mutta huomasin ongelman jo eilen kun sovittelin koodeja Debiania
varten ja korjasin sen revisiossa 2110 (julkaistu eilen klo 16 aikaan).

> Jos tarkoitus on siirtyä autotoolsin käyttöön, lisännee se -fPIC -option
> automaattisesti.

En tiedä, aletaanko tässä autotoolsia käyttää. Mozvoikossa jo on
autotools-pohjainen järjestelmä käytössä, mutta se ei ole itsenäinen vaan
vaatii Mozillan koko lähdekoodipuun käyttöä toimiakseen. Näiden yhteen
sovittaminen vaatii jonkinmoista taiteilua, varsinkin kun niissä tuotetaan
kaksi melko erilaista lisäosapakettia.

Tähän liittyen tuli mieleeni, että Linux-jakeluita varten tuota
xpi-lisäosapakettia ei ehkä kannata edes rakentaa. Mozilla-lisäosat
ymmärtääkseni voidaan asentaa myös valmiiksi purettuina, mikä ei
OpenOffice.orgissa ole mahdollista (paitsi Fedorassa).