[voikko] Oikoluku Vim-editoriin

Timo Jyrinki timo.jyrinki at gmail.com
Mon Aug 11 09:47:46 EEST 2008

10. elokuuta 2008 21:50 Teemu Likonen <tlikonen at iki.fi> kirjoitti:
> Tilanne otti päähän sen verran, että ohjelmoin oman Vim-laajennoksen.

Loistavaa! Olen taiteillut graafisten tekstieditoreiden ja vim:n
välillä, mutta loppujen lopuksi vim on kiinnostanut eniten koska se
mahdollistaa käännösten tekemisen ssh:n yli mistä vain jne. Vain
oikoluku on puuttunut.

> Oletuksena oikoluku kytketään päälle Vimin normaalitilassa
> näppäinyhdistelmällä \s1 ja pois päältä yhdistelmällä \s0.
> Näppäinkomennot voi muuttaa laittamalla .vimrc-tiedostoon esimerkiksi

Näitä oletuksia voisi harkita muutettavaksi sen takia, että vim:n
po-plugin [1] käyttää \s:ää mikä estää noiden komentojen
kirjoittamisen.

[1] http://vim.sourceforge.net/scripts/script.php?script_id=695
(dokumentoitu mm. gnome.fi)

> Oikoluvun sai tehokkaaksi sillä, että se oikolukee ainoastaan ikkunassa
> näkyvän alueen. Tunnistamattomat sanat maalataan Vimin värikoodilla
> SpellErrors - sama, mitä sisäänrakennettu oikolukukin käyttää.

Hmm:
E28: No such highlight group name: SpellErrors

Saan tuota sekä Ubuntu 8.04:n vim 7.1-138:lla että kehitysversion 7.1-314:llä.

Ah...

> Tässä olin väärässä. Vimin sisäisen oikoluvun väritunniste on SpellBad,
> joten käytänpä itsekin samaa. Oletusvärit näyttävät olevan punainen
> aaltomainen alleviivaus graafisessa versiossa ja punainen tausta
> terminaaliversiossa.

Nyt toimii täälläkin! Kiitos vielä kerran.

-Timo