[voikko] Openoffice.org-voikko on nyt Fedorassa

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Feb 14 16:36:43 EET 2008

On Thursday 14 February 2008, Timo Jyrinki wrote:
> Voikko oli nyt
> valittavissa OpenOffice.org:ssa ja toimi tekstillä jota kirjoitin. En
> tiedä olisiko jatkossa mahdollista tehdä niitä kikkailuja ettei
> tarvitsisi käsin ruksata Voikkoa käyttöön kieliasetuksissa, vai
> johtuiko tämä ongelma vain siitä edellisen, rikkinäisen paketin
> asentamisesta.

Periaatteessa pitäisi olla niin, että jos Voikkoa ei koskaan aikaisemmin ole
asennettu, se tulee automaattisesti käyttöön. Muutoin se tulee käyttöön vai,
jos se edellisellä OOo:n käyttökerralla oli käytössä. Tällöin jos Voikon
välillä poistaa, käynnistää OOo:n, kirjoittaa jotain, sulkee OOo:n ja asentaa
Voikon uudelleen, se on käytävä ottamassa manuaalisesti uudelleen käyttöön.

Valitettavasti tämä logiikka ei aina toimi, ja kukaan ei vielä tiedä, mistä se
johtuu. Eivätkä kaikki pidä tästä logiikasta silloinkaan, kun se toimii
oikein. Skriptien avulla tämän ongelman voi toki kiertää jos haluaa. OOo:n
versiossa 3.0 on ainakin tarkoitus hoitaa nämä kielityökalujen asetukset ihan
eri tavalla, silloin näistäkin ongelmista saatetaan päästä (tai ne voivat
toki myös muuttua pahemmiksi).

Mikä on muuten tilanne openoffice.org-voikon Debian-pakettien kanssa? Minulla
saattaisi olla mahdollisuus lähiaikoina auttaa noiden pakettien
kehittämisessä, jos siihen on tarvetta.