[voikko] Inen-johdin aina sallittu + substantiivi

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Thu Jan 10 22:04:49 EET 2008

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Liitteenä oleva korjaus sallii sallii muotoa
>   substantiivi (inen-johdin aina sallittu) + "is" (inen) +
> substantiivi olevat yhdyssanat. Tämä on osittainen korjaus bugiin
> #1637596. Sen vaikutukset voivat kuitenkin olla merkittävät, joten en
> vielä heti uskaltanut viedä sitä versionhallintaan.
>
> Jos tämä vaikuttaa toimivalta eikä haittavaikutuksia ole, sen voisi
> ottaa käyttöön. Ainakin se korjaa bugissa mainitun
> esimerkkitapauksen "vammaishuolto". Samalla on ehkä mahdollista
> poistaa osa etuliitteistä, joista viime viikonloppuna oli puhetta.

Ajoin oikolukutestin ison sanaston kanssa ja... aijai. Toisaalta syntyy
hyviä uusia yhdyssanoja ("sijais-, kierteis-, kukkais-"), mutta
valitettavasti myös paljon kirjoitusvirheitä tai muuten virheellisiä
kirjoitusasuja. Väärin on esimerkiksi "*vokaalistina", ellei
tarkoitetaan 'vokaalinen tina'. Todennäköisesti on kuitenkin
tarkoitettu "vokalistina". Vastaava on myös "*finaalistina",
eli -isti-johtimellisia menee jonkin verran väärin. Myös
yhdyssanavirheitä hyväksytään, esimerkiksi "50 vuotisjuhla".

Laitoin Soikon oikolukemaan kaikki nyt syntyneet uudet sanat ja siinä ei
näköjään tällaista yhdyssanasääntöä ole. Word sallii huomattavasti
vapaammin (kuten yleensäkin), mutta sekään ei ihan näitä kaikkia.
Edellä mainitut virheet Word hyväksyy.

Olen sitä mieltä, että tällaista muutosta ei kannata oikolukuun tehdä.
Testimielessä tämä oli silti hyvä, koska sen perusteella voidaan lisätä
muutama tärkeä -s-yhdysosamuoto sanastoon. Onko se nyt sitten
etuliitteiden kautta vai miten?