[voikko] kotus-diff

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Jan 11 20:44:38 EET 2008

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Oikeastaan kotus-diffiä voisi tässä vaiheessa korjatakin niin, että
> selityksen tai yleisyysluokan laittaminen estäisi pelkästään 'Vain
> Joukahaisessa'-virheen näyttämisen, ei taivutusluokkien erojen
> näyttämistä.

Kannatetaan! Sillä nimenomaan voitaisiin edelleen valvoa
sanakirjasanojen taivutusta.

> Lisäksi voisi olla hyvä erotella jatkossa tiedostossa
> kotus-diff-ignore.txt erilliseen kappaleeseen ne sanat, joissa
> taivutusluokka poikkeaa Kotuksen ja Joukahaisen välillä. Tai
> vaihtoehtoisesti sanan loppuun voi laittaa kommentin kertomaan, miksi
> kyseinen sana on listalle laitettu. Tästä tiedosta voi myöhemmin olla
> apua, jos haluamme muuttaa kotus-diffin toimintaa.

Joo, periaatteessa syiden ja merkitysten koodaaminen voi olla hyödyksi
myöhemmin. Aikoinaan tutkin aika tarkkaan jokaisen sanan oman
kielitajun ja Googlen (ja sanakirjojenkin) avulla, ja joitakin Voikon
sanoja on eri taivutusluokassa Kotuksen sanakirjaan nähden. No, ero
koskee käytännössä vain näitä risti vai paperi -juttuja tms., joissa on
eroa monikon genetiivin ja partitiivin ero muotojen määrässä. Enää
minulla ei ole hajuakaan, miksi mikäkin sana on päätynyt
kotus-diff-ignoreen. :)