[voikko] Inen-johdin aina sallittu + substantiivi

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Jan 11 21:18:35 EET 2008

Harri Pitkänen kirjoitti:

> Onko muuten tarpeen, että esimerkiksi sanoilla "vuosi" ja "nimi" on
> lippu "inen-johdin aina sallittu"? Mielestäni ne voisi poistaa.

"Niminen" kyllä pitää hyväksyä itsenäisenä sanana. "Saman niminen", "sen
niminen" ja "tuon niminen" ovat käypää kieltä, vaikka ne voi myös
kirjoittaa yhteen. Toki tämä johtaa myös yhdyssanavirheiden
hyväksymiseen: "*Voikko niminen" (pitää olla "Voikko-niminen".
Tällaiset virheet ovat valitettavan yleisiä, mutta ei oikein voi
mitään. Joku syntaksin tarkistus osaisi ehkä katsoa, että jos
niminen-sanan edellä on lyhyt pronomini, niin se on hyväksyttävä
erilleen kirjoitettuna.

Sen sijaan vuosi-sanalta kävin poistamassa kyseisen lipun. Hyvä huomio.

> Etuliitteiden kautta, jos ei olla lisäämässä kovin montaa sanaa. Jos
> näitä tarvitaan paljon, kannattaa harkita jonkin uuden lipun
> kehittämistä tarkoitusta varten.

Luulenpa, että niitä pikku hiljaa tulee lisää. Ei ehkä mahdottomasti,
mutta on se täysin produktiivinen tapa tehdä yhdyssanoja. Keksin juuri
hatusta sanan "ehdollistarkoitteinen", joka voisi jotain tarkoittaa ja
joka toimisi vain etuliitteen tai muun poikkeuksellisen järjestelmän
kautta.

> Omasta testiaineistostani katsomalla lisättäviksi etuliitteiksi
> sopisivat yleisyytensä perusteella "sijais-", "kierteis-" ja
> "vaivais-". Lisäksi sanastosta puuttui yleinen sana "nimismies",
> mutta sen taisitkin juuri lisätä.

Lisäilin noita yhdysosamuotoja etuliitteisiin. Ajan vielä testin ja
laitan SVN:ään.

> Eli bugi #1637596 jätetään nähtävästi korjaamatta?

No näin taidamme tehdä. Kävin sulkemassa tuon itse raportoimani
toivomus-"bugin".