[voikko] Teitse, puolitse, postitse

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Wed Jan 16 11:37:18 EET 2008

On Wednesday 16 January 2008, Hannu Väisänen wrote:

> Samaa mieltä. Muutin sanan "teitse" nimisanaksi Sukija-versioon
> tiedostoon taivutustäydennykset.lex. Voikko-versiossa se on
> edelleen tiedostossa seikkasanat.lex

Lisäsin Voikkoa varten uuden lipun ys_perusosa sanoille "teitse", "puolitse"
ja "postitse". Nämä kaksi jälkimmäistä olisi toki voinut jättää ilmankin
tuota lippua, mutta koska minulla ei nyt juuri ole käsillä riittävän suurta
testiaineistoa, en halunnut ottaa riskiä, että jokin tarpeellinen sana jäisi
pois oikoluvusta. Tällaiset yhdyssanat kun eivät ole oikoluvun kannalta kovin
haitallisia.

Lippu sallii sanan käytön yhdyssanan perusosana yleisnimen paikalla.
Toistaiseksi tämä toimii vain seikkasanoilla. Jos haluatte, voitte poistaa
lipun sanoilta "puolitse" ja "postitse", ja listata tarpeelliset yhdyssanat
suoraan tuonne tiedostoon. Yhdyssanat kannattaa listata samaan nippuun itse
sanan kanssa (vaikka aakkosjärjestys rikkoutuukin), jotta myöhemmin
Joukahaiseen siirrettäessä ne saa helposti poimittua samaan tietueeseen
kirjoitusasuiksi.

Teknisesti olisi toki ollut mahdollista jättää "teitse" nimisanaksi. En
kuitenkaan halunnut tehdä niin, koska halusin päästä tässä eroon poikkeavasti
taipuvista sanoista. Lisäksi tulevaisuudessa kieliopin tarkistuksen kannalta
taitaa olla parempi, että kaikki nämä sanat tunnistetaan adverbeiksi kuin
että ne jäisivät "tavallisiksi" substantiiveiksi.

En tehnyt tätä muutosta Sukijaan, vaikka lisäsin kyllä tämän uuden lipun
Sukijan symbolitiedostoon, jotta Sukijan kääntäminen edelleen toimisi.
Ainakin Voikossa muutos oli kuitenkin melko yksinkertainen, ehkä sitä
kannattaa harkita Sukijassakin sanastojen yhtenäisyyden parantamiseksi.