[voikko] Mozvoikko versio 0.9.5 ei asennu oikein?

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sat Jul 5 23:30:00 EEST 2008

On Saturday 05 July 2008, Reijo Tomperi wrote:
> Mutta aiheeseen liittyen, joku toinen oli asentanut Windowsiin, eikä
> saanut toimimaan. Minulla ei ole Windowsia millä testata.
>
> http://groups.google.fi/group/sfnet.atk.ohjelmistot/browse_thread/thread/5a
>bf7a005482c5d9/6772ee2700e4c9d1

Minullakaan ei juuri nyt ole pääsyä Windows-koneelle, eilen olisi ollut.
Tutkiskelin noita binäärejä Linuxissa ja havaitsin ainakin sellaisen
ongelman, että vaikka sivulla http://ap1.pp.fi/mozilla/mozilla+voikko.html
väitetään laajennuksen sisältävän libvoikon version 1.7, niin
laajennuspaketissa oleva libvoikon Windows-binääri on versiota 1.6.

Tuossa on semmoinen ongelma, että mozvoikon mukana tuleva versio tiedostosta
voikko.h on libvoikon versiosta 1.7. Eli rakennettaessa lisäosaa Mozillan
lähdekoodipuun sisällä mozvoikko käännetään siten, että se olettaa libvoikon
versiossa 1.7 olevien toimintojen olevan käytettävissä myös ajon aikana.
Tällöin lisäosan alustuksessa kutsutaan libvoikon funktiota
voikko_set_bool_option sellaisella parametrilla, jota libvoikko 1.6 ei tunne.
Tästä libvoikko palauttaa kutsujalle virhekoodin, joka jätetään mozvoikossa
huomioimatta.

Koska libvoikon sisäinen tila ei muutu tuon virheellisen kutsun tuloksena,
tämä ei riitä selittämään lisäosan täydellistä toimimattomuutta. Joidenkin
sanojen oikolukuun se kuitenkin luultavasti vaikuttaa. Olettaisin, että nyt
Windowsissa sana "Kaakkois-Suomi" merkitään alkuosaltaan virheelliseksi,
mutta hyväksytään Linuxissa, vaikka käytettäisiin täsmälleen samaa lisäosaa
molemmissa. Tämä olisi kyllä hyvä korjata, tai vähintään dokumentoida, jottei
Joukahaisen sanastonkeruusovellukseen tai kehittäjille tulisi asiasta turhia
bugiraportteja. Eikä Windows-binääriä ole nyt mahdollista ongelmien
selvittämiseksi rakentaa sivulla tarjolla olevasta lähdekoodista.

Sekä Windowsissa että Linuxissa kannattaa katsoa virhekonsolia (Tools -> Error
Console) sekä heti lisäosan asennuksen jälkeen että myös silloin, kun
oikolukua yrittää käyttää. Sieltä sieltä saattaa löytyä jotain tietoa
oikoluvun toimimattomuuden syystä.