[voikko] Openoffice.org-voikko 3.0pre4

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Fri Jul 25 17:42:04 EEST 2008

On Thursday 24 July 2008, Ville-Pekka Vainio wrote:
> Tämän jälkeen kääntäminen epäonnistuu
> kohdassa "/usr/lib/openoffice.org/basis3.0/sdk/bin/cppumaker" -Gc -BUCR
> -O./build/hpp ""/usr/lib/openoffice.org/basis3.0/program/offapi.rdb""
> virheilmoituksella "ERROR: cannot dump
> Type 'com/sun/star/lang/NullPointerException'". Tämä taas ratkeaa Caolanin
> tekemällä patchilla, jonka pitäisi olla liitteenä tässä viestissä. Tarkempi
> kuvaus patchista on tuolla bugiraportissa.

Korjasin tämän, tosin bugiraportissa ehdotettuun muotoon
  $(URE_TYPES) $(OFFICE_TYPES)
eikä siis
  $(URE_TYPES) $(OFFICE_TYPE_LIBRARY)

> [...]
> functions are pure
> within 'voikko::GrammarChecker':
> virtual sal_Bool
> com::sun::star::linguistic2::XGrammarChecker::isSpellChecker()
> virtual com::sun::star::linguistic2::GrammarCheckingResult
> com::sun::star::linguistic2::XGrammarChecker::doGrammarChecking(...)
> virtual void
> com::sun::star::linguistic2::XGrammarChecker::runOptionsDialog()"
>
> Nämä virheet näyttäisivät liittyvän jotenkin kieliopin tarkistukseen,
> vaikka tuolla kääntökomennossa on kyllä mukana -DDISABLE_GRAMMAR_CHECKER.

Näyttää tosiaan siltä, että kieliopin tarkistuksen API on muuttunut jonkin
verran parin viimeisen viikon aikana. Minulla oli vielä viime viikonloppuna
käytössä kolme viikkoa vanha OOo, joten siksi tuo oli jäänyt huomaamatta.
Tämäkin on nyt korjattu, uusi testipaketti löytyy osoitteesta
  http://www.puimula.org/htp/testing/openoffice.org-voikko-3.0pre4.tar.gz

DISABLE_GRAMMAR_CHECKER estää ainoastaan kieliopin tarkistimen rekisteröinnin
muttei sen kääntämistä lähdekoodista. Tästä on se hyöty, että käännösvirheet
siinäkin saadaan havaittua aikaisemmin, vaikkei itse koodia vielä mihinkään
käytetäkään.

Kiitos testauksesta!