[voikko] Hima ja kiska yhdyssanan jälkiosana?

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Mon Mar 3 17:58:08 EET 2008

On Monday 03 March 2008, Hannu Väisänen wrote:
> Koska hima ja kiska (kioski) sallitaan yhdyssanojen jälkiosana, eräät
> taivutusmuodot sekoittuvat himo- ja kisko-sanojen taivutusmuotoihin,
> esimerkiksi
>
> rahanhimoista = raha+n+hima
> ratikkakiskoja = ratikka+kiska
>
> Voiko näille laittaa lipun ei voi olla yhdyssanan jälkiosana?

Minun puolesta voi, jos syyn mainitsee kommenteissa (nämähän eivät oikoluvun
perussanastoon kuulu muutenkaan). Mutta en ole ihan varma, onko kiska-sanan
kohdalla järkevää tehdä näin. Tällöinhän oletettaisiin, että puhekielisessä
tekstissä sanan "kisko" monikkomuodot ovat paljon useammin käytössä
yhdyssanan loppuosana kuin sana "kiska". Tuntuisi jotenkin siltä, että tämä
ei ole välttämättä hyvä oletus.

Jos tässä on kyse jostain indeksointisovelluksen tarpeesta, niin voisiko tämän
ratkaista tyylikkäämmin siten, että analyysin päätteeksi ratikka+kiska
hylätään sillä perusteella, että se on puhekielilipun takia
epätodennäköisempi kuin ratikka+kisko?