[voikko] Mozvoikon Linux-jakeluversiota päivitetty ( myös yleistä Fedora-asiaa)

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sun May 25 15:39:00 EEST 2008

On Saturday 24 May 2008, Harri Pitkänen wrote:
> En viitsi kommentoida suljetuille listoille. Tuota architecture-sivua
> voisin kyllä täydentää, on tainnut tulla kirjoitettua liian kiltisti
> Hunspellista

Jätin edelleen Hunspellin koodin haukkumatta (kaikkihan me oikeasti
kirjoitamme enemmän tai vähemmän surkeaa koodia), mutta täydensin kuitenkin
tuota sivuillamme olevaa Hunspell-tarinaa sen verran, että siitä ehkä olisi
enemmän apua selitettäessä jakeluiden edustajille tätä meidän ratkaisuamme:
  http://voikko.sourceforge.net/architecture.html

Tosin mieleeni tuli, että mozvoikko Linux-jakeluissa olisi silti oikeasti
tyylikkäämpää korvata käyttämällä Mozillan sovelluksissa Enchantia (siis
jakeluiden omissa versioissa, ei välttämättä Mozillan levittämässä
versiossa). Siinä vaan joutuisi vähän temppuilemaan käyttäjien itse
asentamien lisäosasanastojen kanssa, Enchant ei niitä osaa varmaankaan
automaattisesti etsiä. Tuskin kuitenkaan on paha homma, ja auttaisi muitakin
kieliä kuin suomea. Mozillan inhottavat tavaramerkkivaatimukset varmaankin
kaatavat tämän idean niissä jakeluissa, joissa Firefox on nimeltään Firefox.

OpenOfficessa voisi periaatteessa tehdä saman, mutta koska
openoffice.org-voikko tarjoaa muutakin kuin oikoluvun, hyöty on siellä melko
mitätön meidän kannaltamme.