[voikko] Voikko Aspire Onessa - tietoa?

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Nov 20 18:01:59 EET 2008

On Thursday 20 November 2008, Ville-Pekka Vainio wrote:
> Tästä nyt kuitenkin kannattaisi jotenkin mainita Voikon verkkosivuilla
> ainakin kunnes löytyy järkevä selitys - ja toivottavasti myös ratkaisu.
> Osaisiko kukaan esittää asiasta "valistunutta arvausta"?

Lisäsin asiasta varoitukset.

Arvauksia tuon rikkoontumisen syistä minulla ei ole. Minusta tässä kannattaisi
selvittää, onko ohjelmistojen päivittäminen tuossa kannettavassa ylipäätään
suositeltua. Jos se on, niin silloin joku kyseisen kannettavan omistaja voisi
siirtää ongelman laitteen myyneen yrityksen asiakastukeen.

Eee PC:n tapauksessa vaikutti siltä, että Debianin tai edes Xandrosin
pakettien asentaminen järjestelmään ei ollut erityisen suositeltua. Se ei
edes ole mahdollista järjestelmän graafisilla päivitystyökalulla. (Toisaalta
Eee PC:n virallisia päivityksiä oli saatavilla melko niukasti edes vakaviin
tietoturvaongelmiin esim. Firefoxissa.) Aspire Onessa on ilmeisesti myös
mentävä johonkin advanced modeen ennen kuin tämä onnistuu.

Näkisin asian niin, että jos ongelmaan ei ole helppoa ratkaisua, voi olla
parempi vain todeta, ettei Voikon asentaminen enää tämänsyksyisten
päivitysten jälkeen onnistu kyseiseen jakeluun. Ainakin keväällä se
todistettavasti vielä toimi.