[voikko] Mac OS X 10.4

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Nov 27 20:32:10 EET 2008

Hei!

On Wednesday 26 November 2008 22:50:42 Lauri Nurmi wrote:
> Käänsin viime viikolla ohjeiden mukaisesti onnistuneesti Voikon sekä
> VoikkoSpellServicen Mac OS X 10.4:lle (PowerPC). Macin yleinen
> oikolukutuki toimii OOo 3:ssa ainakin joten kuten, joten tulevaisuudessa
> ehkä SpellService riittää Mac-käyttäjälle?

Niille käyttäjille, jotka tarvitsevat vain oikolukua tuo voi riittääkin, mutta
mm. tavutusta ei OpenOffice.orgiin saa ilman lisäosaa. Kieliopin tarkistus
vaatii toistaiseksi myös lisäosan käyttöä, mutta tämä olisi korjattavissa
OOo:n puolelta ainakin OS X 10.5:ssä.

> Postituslistan arkistoista ja kotisivulta olen ymmärtänyt, että tällä
> hetkellä virallisempaa tukea on vain Mac OS X 10.5:n Intel-versiolle.
> Osa-aikaisena Mac-käyttäjänä ja PowerPC-iBookin omistajana olen
> kiinnostunut avustamaan 10.4:llä toimivan version ja universaalien
> binäärien tuottamisessa.

Kaikki apu on tässä asiassa erittäin tervetullutta. Nykyinenkään tuki
versiolle 10.5 ei ole erityisen virallista. Eli käytännössä tuen vain yhtä
tiettyä asennusta.

> [...]
> ensimmäinen askel olisi vaihtaa Xcode-projektin formaatti
> 2.4-yhteensopivaksi, jotta sen saa ilman varoituksia auki vanhemmassa
> Xcodessa. (Project -> Edit Project Settings -> Project Format -> Xcode
> 2.4-compatible).
>
> Toinen askel on samalta asetussivulta vaihtaa Base SDK 10.4:ksi. Tämän
> muutoksen jälkeen VoikkoSpellService ei tosin enää (yhden koodirivin
> takia) käänny, koska kieliopin tarkistusta ei 10.4:n SDK:ssa kaiketi
> vielä tunneta. Jos kieliopin tarkistus halutaan pitää mukana, saattaa
> olla välttämätöntä tehdä erilliset versiot 10.4:lle ja 10.5:lle.

En tunne kovin hyvin noiden universaalibinäärien tekniikkaa, mutta yksi
mahdollinen ongelman paikka voi olla se, että malaga tarvitsee
datatiedostonsa prosessorin (tai binäärikoodin) natiivin tavujärjestyksen
mukaisina. Nämä tiedostot on kyllä mahdollista sijoittaa samaan
asennuspakettiin (toisissa on pääte _l ja toisissa muistaakseni _b), mutta
tällöin asennuspaketin koko käytännössä kaksinkertaistuisi. Jos näin
joudutaan tekemään, voi olla oikeastikin järkevämpää tehdä suosiolla eri
versiot ppc- ja intel-arkkitehtuureille.

Eli tarvittaisiin oikeastaan kolme eri versiota, ppc/10.4, intel/10.4 ja
intel/10.5. Tosin kieliopin tarkistuksen voi minun puolestani jättää poiskin,
jolloin jälkimmäinen jäisi tarpeettomaksi.

Mutta tosiaankin olisi ihan hyödyllistä saada asennuspaketit
VoikkoSpellServicelle edes jossain muodossa. Itse en tiedä oikeastaan mitään
siitä, miten tällainen asennuspaketti olisi parasta tehdä. Jos pystyt tässä
auttamaan, niin kysyntää varmasti olisi. Voit ihan vapaasti kehitellä tuota
SpellService-komponenttia haluamaasi suuntaan, minulla ei ole sille
erityisempiä jatkokehityssuunnitelmia. Lähetä vaan parhaaksi katsomasi
muutokset patcheina tälle listalle, niin laitan ne SVN:ään. Suorat
commit-oikeudetkin voidaan tarvittaessa myöhemmin järjestää.