[voikko] Puuttuvia taivutuskaavoja Suomi-Malagassa

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Mon Sep 15 20:12:46 EEST 2008

On Monday 15 September 2008, Hannu Väisänen wrote:
> Suomi-Malagan Voikko-version kääntämisestä tulee tällaiset ilmoitukset:
>
> #Malaga class not found for (vavista, nuolaista-av2)
> #Malaga class not found for (säen, askel-av6)
> #Malaga class not found for (udar, askel-av2)

Nämä jätin vielä korjaamatta. Noiden SMV-luokat ovat puuttuneet jo pitkään.
Mutta ehkäpä kohta jo saan aikaiseksi hoitaa nuokin pois häiritsemästä.

> #Malaga class not found for (nuotintaa, paleltaa-av1)
> #Malaga class not found for (pyörtää, juontaa-av1)
> #Malaga class not found for (juurtaa, vuotaa-av1)
> #Malaga class not found for (jäykentää, sukeltaa-av1)
> #Malaga class not found for (kaksintaa, paleltaa-av1)
> #Malaga class not found for (kielentää, vuotaa-av1)
> #Malaga class not found for (kiemurtaa, vuotaa-av1)
> #Malaga class not found for (lepertää, vuotaa-av1)
> #Malaga class not found for (liudentaa, paleltaa-av1)
> #Malaga class not found for (ranskantaa, vuotaa-av1)
> #Malaga class not found for (saksantaa, vuotaa-av1)

Nämä olivat kaikki uudempia Kotus 54 -luokan tapauksia. Lisäsin SMV-luokat
kaikille, joten nämä käsitellään nyt oikein.

Joukahaisen käyttäjille edelleen tiedoksi, että Joukahaisen hidastelu jatkuu,
ja valitettavasti tuntuu hiljalleen vain pahenevan. Laitoin äsken Markolle
(Grönroos) asiasta postia, jos hän vaikka tietäisi, mitä asialle voi tehdä.
Syynä näyttäisi edelleen olevan lokalisointi.orgin postituslistoihin
liittyvät prosessit ja ilmeisesti niistä johtuva muistin kuormitus. Tänään
tuolla palvelimella oli jo yhtenä hetkenä minuutin load average yli 6, ja
ymmärrettävästi semmoisessa tilanteessa mikään palvelu ei enää oikein toimi.
Hyvänä puolena tässä on se, että nämä "kohtaukset" menevät itsestään ohi
muutaman minuutin odottelulla.

Lisäksi jo pitkään satunnaisesti ilmenneet sunnuntaiset Apachen kuolemat ovat
käyneet säännöllisemmiksi. Tuo on onneksi korjattavissa purkkaratkaisuna
sopivalla cron-ajolla, koska tiedetään, että nuo kuolemat liittyvät
logrotaten viikoittaisiin ajoihin. Toistaiseksi kuitenkin minä tai joku muu
on aina joutunut käynnistämään Apachen manuaalisesti ongelman huomattuaan.