[voikko] Libvoikko 2.1, mozvoikko 1.0 ja openoffice.org-voikko 3.1

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Apr 30 17:46:20 EEST 2009

On Wednesday 29 April 2009, Andris Pavenis wrote:

> Onko libvoikko-2.1 testattu Windowsissa ollenkaan.

On, mutta tiettyjä vikoja toiminnassa edelleen on. Kirjoittelin näistä tänne
listalle pari kuukautta sitten. Viat olisi hyvä saada korjatuksi, mutta ilman
Windows-konetta minun on itse vaikea tätä tehdä, eikä muita vapaaehtoisia ole
vielä löytynyt.

Tavoitteenani on löytää kaupallisesti kannattava tapa järjestää libvoikon ja
openoffice.org-voikon Windows-versioiden ylläpito. Mutta on täysin
mahdollista, ettei tämä onnistu.

> Onnistuin saada DLL
> käännetyksi, mutta heti sen jälkeen tulivat virheet (viestin lopussa).

Tämä johtuu siitä, että mingw:n GCC 3.4.5 ei tue wcout-tulostusvirtaa.
Uudemmat versiot, ainakin tuo testing-statuksella jaettava GCC 4.3.0 tukevat,
joten niiden avulla pitäisi kääntämisen onnistua. Mutta tämä on oleellista
vain, jos haluat käyttää noita komentoriviohjelmia. DLL-kirjasto kääntyy kyllä
vanhemmalla kääntäjällä, kuten havaitsitkin.

> Myös libvoikko-2.1 DLL ei toimi mozvoikko-1.0 kanssa, mutta vanha DLL
> (libvoikko-2.0) toimii. Uudesta saan virheilmoituksen:
>
> Failed to initialize libvoikko: No valid dictionaries were found.

Todennäköisesti sanastotiedostot ovat väärässä hakemistossa. Niiden hakupolku
on muuttunut libvoikon versiossa 2.1. Tarkempaa tietoa löytyy libvoikon
README-tiedostosta ja tämän postituslistan arkistoista. Käytännössä ainoa
muutos, jonka joudut tekemään on se, että voikko-fi_FI-alkuiset tiedostot
pitää sijoittaa hakemistoon voikko-data/1/mor-default sen sijaan että ne
laitetaan suoraan hakemistoon voikko-data.