[voikko] Lyhenne "IP"

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sun Mar 1 11:21:48 EET 2009

On Sunday 01 March 2009 10:24:00 Teemu Likonen wrote:
> SVN-muutos r2540 poisti lyhenteen "IP" 'Internet protocol' oikoluvun
> perussanastosta. Sama lyhenne on ollut ATK-lyhenteissä jo pitkään, eli
> on ihan järkevää, että se pidetään vain yhdessä paikassa.
>
> Itse kuitenkin kallistuisin sille kannalle, että "IP" kannattaa siirtää
> perussanastoon. Lyhennettä käytetään hieman ihan tavallisillekin
> ihmisille suunnatuissa teksteissä. Se on Internetiin liittyvä
> peruskäsite eikä mikään hetkellinen brändi. Mitä olette mieltä?

Tämä on rajatapaus, minun puolestani tuo saisi olla kummassa vaan. Se, että
IP-esiintyy tavallisille ihmisille suunnatussa tekstissä, ei ehkä tässä
tapauksessa ole oleellista, koska oikolukua käyttää ensisijaisesti tekstin
kirjoittaja. Luulisin, että IP-osoitteista kirjoittavat henkilöt ovat hyvin
usein atk-ammattilaisia silloinkin, kun teksti on suunnattu tavallisille
ihmisille.

Tosin tällä hetkellä erikoissanastojen asentaminen on vielä sen verran
monimutkaista, että edes atk-ammattilaiset eivät sitä kovin usein tule
tehneeksi.

Erityisesti lyhenteiden tapauksessa kannattaa huomioida lyhenteen vaikutus
morfologisen analyysin nopeuteen. Kaksikirjaimiset lyhenteet voivat
merkittävästi hidastaa analyysia. Tämä on lähinnä nykyisen Suomi-malagaan
perustuvan toteutuksen ongelma, joten jos tuo toteutus joskus vaihdetaan,
ongelma voi korjaantua itsekseen. Nyt voi nyrkkisääntönä sanoa, että
lyhenteen tai sanan lisääminen sanastoon "maksaa" suorituskyvyssä yhtä paljon
kuin kaikki ne sanaston sanat, jotka alkavat kyseisellä merkkijonolla.

IP-alkuisia sanoja löytyy Joukahaisesta vain yksi (ipana), joten
suorituskykykään ei tämän sanan tapauksessa ole ongelma. Sen sijaan
esimerkiksi pi-alkuisia olisi ollut todella paljon.