[voikko] Enchantia tukeva oikoluku Emacsille - ja vähän muutakin

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sat May 16 19:12:23 EEST 2009

On Friday 15 May 2009, Teemu Likonen wrote:
> Tein sitten oman systeemin nimeltä wcheck-mode (word check -tila),
> joka toimii nopeasti ja jonka saa helposti toimimaan suunnilleen minkä
> tahansa ohjelman kanssa. Koodi on tämän viestin liitteenä. Kyseessä on
> ensimmäinen toimiva *prototyyppi*.

Näyttäisi toimivan. Aluksi näytti siltä, että ääkkösiä sisältävissä sanoissa
olevia virheitä ei havaittaisi. Vika osoittautui kuitenkin olevan omassa
Emacs-konfiguraatiossani, johon oli joidenkin vanhojen testailujen takia
jäänyt seuraavaa:

(setq locale-coding-system 'iso-8859-15)
(set-terminal-coding-system 'iso-8859-15)
(set-keyboard-coding-system 'iso-8859-15)
(set-selection-coding-system 'iso-8859-15)
(prefer-coding-system 'iso-8859-15)

Noiden takia lähetettiin sanat enchantille iso-8859-1-koodattuina, vaikka
lokaaliasetusten mukainen merkistö olisi ollut UTF-8. Tämän voisi ehkä
jotenkin yrittää huomioida, vaikka tuskin tämä tilanne kovin yleinen on
oikeassa käytössä.

>   - siirtää mahdollisesti kehitys Voikon versionhallintaan (miten olisi
>     hakemistoon /trunk/tools/emacs?)

Tuo sopii minulle, kunhan tiedoston alkuun ensin lisää tiedon sen lisenssistä.

Myös sivulle http://voikko.sourceforge.net/sovellukset.html voisi laittaa
maininnan tästä skriptistä jossain vaiheessa. Siellä ei näemmä mainita edes
aikaisemmin tekemääsi vimchant-skriptiä.