[voikko] libvoikko HFST-transduktoreilla

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Wed Nov 4 17:53:08 EET 2009

On Wednesday 04 November 2009, Flammie Pirinen wrote:
> 2009-11-02, Harri Pitkänen sanoi:
>
> Tämä kuulostaa ihan pätevältä suunnitelmalta ja on varmasti
> tehokkaampaa kuin että itse yritän tehdä noita muutoksia, mikä varmasti
> sekin ennemmin tai myöhemmin onnistuisi.

Lähden sitten etenemään tältä pohjalta. En nyt ihan varmasti osaa luvata
aikataulua, mutta joskus tammikuussa, ehkä vähän aikaisemmin, ehkä myöhemmin,
jotain käyttöliittymien tasolla toimivaa voisi olla saatavilla OOo:lle ja
Enchantille.

Tmispell-voikkoa en ole enää aikonut kehittää enempää, kun käyttöä sille ei
ilmeisesti hirveästi ole. Tuskinpa senkään sovittaminen muille kielille iso
työ on, jos joku näkee tuon jatkokehittämisen vielä tarpeelliseksi.
Komentorivi-enchant tuntuisi kuitenkin toimivan kohtuullisen hyvin paikoissa,
joissa ispell-yhteensopivuutta vielä vaaditaan. Ehkä sen parantaminen olisi
järkevämpää ajan käyttöä tässä vaiheessa.

> Ainakin morfologioiden kanssa on tietynlainen jatkuva ylläpitotaakka
> tunnetusti, mutta ilmeisesti tuossa heprean osalta ongelma oli
> ooo-liitännän ylläpidossa?

Siinäpä juuri. Pelkästään sen kääntäminen lähdekoodista on usein turhan
hankalaa, kun OOo on hyvin tarkka käytetyn kääntäjän versiosta, ja
"virallisten" asennuspakettien kanssa on usein käytettävä aika vanhaa GCC:tä.
Osittain samanlaista hankaluutta liittyy mozvoikkoon myös.