[voikko] tmispell, kyselen tyhmiä

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Sep 3 20:47:29 EEST 2009

Hei!

Kiitos palautteesta! Kommentoin tähän muutamia kysymyksiä. Tmispelliä minulla
ei ole enää itselläni asennettuna, joten siihen liittyviin outouksiin en nyt
ehdi perehtymään.

On Thursday 03 September 2009, Tapio Lehtonen wrote:
> Kysymyksiä
>
> tmispell tuntuu pitävän pistettä sanaan kuuluvana,
>
> package
> package.
>
> täytyy molemmat pistää sanaluetteloon jottei tule valitusta.

Tässä asiassa tmispell voisi tosiaan toimia fiksummin. Kokeilin enchantia, ja
se osasi homman paremmin (eli jos lisäsin sanan "koirra" tiedostoon
~/.enchant/fi.dic hyväksyi enchant sekä sanan "koirra" että "koirra.").

> Sanaluettelossa olevista sanoista ei tmispell osaa keksiä
> taivutusmuotoja, pitääkö kaikki sijamuodot luetella vai onko joku
> helpompi tapa?

Pitää, jos haluaa tuota toimintoa käyttää. Sanojahan ei voi edes periaatteessa
taivuttaa tietämättä vähintään, mihin sanaluokkaan ne kuuluvat, joten
automaattinen taivuttaminen ei onnistu tuollaiseen yksinkertaiseen
sanaluetteloon lisätyille sanoille.

Sen sijaan sanat voi kyllä lisätä Voikon sanastoon. Meillä on jopa erillinen
sanastotiedosto po-tiedostojen oikolukua varten, sinne voisi varsin hyvin
lisätä joitakin noista sanoista, joihin olet törmännyt:

http://voikko.svn.sourceforge.net/viewvc/voikko/trunk/suomimalaga/vocabulary/erikoisalat/po-
oikoluku.lex?view=markup

> Tässä pätkä -l tarkentimella löytynyttä tuntemattomien sanojen
> luetteloa:

> Alphabook
> AlphaBook

Näistä varmaan jompikumpi on väärin.

> alphan

Tässäkin kuuluisi olla iso kirjain.

> Tosta huomaan myös tavuviiva sanan lopussa tuntuu tekevän siitä uuden
> sanan.

Ainakin sanan lopussa sen voisi tosiaan melko turvallisesti hyväksyä kaikille
omaan sanastoon lisätyille sanoille. Tätä ei osaa edes Enchant.

> Pitääkö minun nuo kaikki sanat jotka on oikein kirjoitettu
> lisätä -p sanaluetteloon jotta niistä lakataan valittamasta?

Pisteen aiheuttamista ongelmista pääsisit käyttämällä Tmispellin sijasta
Enchantia. Muutkin puutteet tullaan varmaan ennemmin korjaamaan siihen kuin
Tmispelliin, jonka kehittäminen on käytännössä lopetettu. Jotkin usein
toistuvat sanat (esim. "Alpha") voitaisiin lisätä Voikon po-oikolukusanastoon,
jolloin taivutusmuodot ja yhdysmerkit sanan lopussa tunnistettaisiin
automaattisesti. Kaikkein harvinaisimmat sanat on vaivattominta lisätä
erikseen, muoto kerrallaan, henkilökohtaiseen sanastoon.