[voikko] Voikko, Emacs, Windows

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Apr 1 22:46:08 EEST 2010

Hei!

On Thursday 01 April 2010, Osmo Salomaa wrote:
> Kaipasin voikko-oikolukua Emacsille Windows-koneella ja kun näköjään
> mitään ei ollut täysin valmiina niin käänsin itse lähdekoodista
> jotakuinkin ohjeita [1] noudattaen. En tiedä teinkö tämän helpoimman
> vai vaikeimman kautta, mutta yleisen mielenkiinnon vuoksi muutamia
> kommentteja.

Kiitos kommenteista! Hyvä kuulla, että tuo ylipäätään on mahdollista saada
toimimaan, en ole Voikon ja Emacsin käytöstä Windowsissa muistaakseni
aikaisemmin kuullutkaan.

Noita Windows-ohjeita ei tosiaan ole päivitetty pitkään aikaan. Nykyään taitaa
olla yleisempää kääntää libvoikko Microsoftin kääntäjillä Windowsissa.
Siitäkään ei ole ohjeita kirjoitettu, mutta libvoikko-listalla asiaa on
vastikään käsitelty. MinGW:n käytön pitäisi silti jatkossakin onnistua.

>   * libvoikon joissain Makefileissa oli '-Werror' argumentti gcc:lle,
>     joka piti poistaa, jotta pääsi eteenpäin. En muista mitä
>     varoitukset koski.

Jos joskus myöhemmin satut tuohon varoitukseen törmäämään, kerro toki.

>   * voikkospell ja kaksi muuta tools-hakemiston ohjelmaa käyttää
>     wchar_t muuttujia, jotka ei toimi MinGW:llä [5]. Itseäni kiinnosti
>     ainoastaan voikkospell-ohjelma, joten muutin sen käyttämään char:ia
>     wchar_t:n sijaan.

Muistaakseni itse joskus vuosi sitten (vai olikohan siitä kauemmin) käytin
MinGW:n alfaversiota, jossa pohjautui GCC:n versioon 4. Siinä wchar_t toimi.
Ohjeiden kirjoittamisen aikaan libvoikko oli vielä kirjoitettu C:llä (ei
C++:lla), silloin toimi ohjeissa mainittu vanhempikin kääntäjän versio.

>   * Muutin myös voikkospell-ohjelman koodista '-t' option toiminnan
>     niin että jos sana on oikein kirjoitettu niin mitään ei tulosteta
>     ja jos sana on väärin kirjoitettu niin tulosteena on kyseinen sana.
>     Näin muutettuna voikkospell on suoraan käytettävissä enchantin,
>     aspellin ja ispellin tapaan erinomaisen wcheck-moden [6] kanssa.

Voisin ehkä lisätä tuollaisen valitsimen seuraavaan versioon mukaan. Yleisesti
ottaen en kyllä suosittele voikkospellin käyttöä suoraan tällä tavoin, koska
se on tarkoitettu lähinnä testaustyökaluksi, eikä takuuta valitsimien
pysymisestä samoina versioiden välillä ole. Mutta ymmärrän kyllä, että
Windowsissa tuo on helpompi ratkaisu kuin Enchantin käyttäminen.

> Toivottavasti näistä huomioista on apua muille, jotka mahdollisesti
> kääntävät voikkoa Windows-koneella.

Nuo sivuillamme olevat ohjeet olisi kyllä syytä päivittää. En kuitenkaan nyt
tee niihin muutoksia. Mieluiten korvaisin ne alusta loppuun asti uusiksi
kirjoitetuilla ohjeilla, jottei vahingossa käy niin, että ohjeisiin jää
sekaisin vanhaa ja uutta tietoa.