[voikko] Malaga-fi Finnish plugin for Nutch

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Mon Apr 12 17:51:37 EEST 2010

On Monday 12 April 2010, Hannu Väisänen wrote:
> Toinen muutos on, että malaga-fi:hin voi nyt littää myös muita
> ohjelmia kuin Malagan sanojen muuttamiseksi perusmuotoon, esim.
> HFST:n. Mikäli olen tehnyt kaiken oikein (kuuluisat viimeiset sanat
>
> :-) sitä varten tarvitsee vain kirjoittaa HFST:n vastine luokalle
>
> MalagaMorphology.
>
> public class HFSTMorphology implements Morphology { ...

Onko riippuvuus suomen kieleen kovin syvään rakennettu? Koodista katsomalla
vaikuttaisi, että ei ole, eli tämän yleistäminen muillekin kielille voisi olla
mahdollista.

Voisi olla kiinnostavaa laajentaa tätä ideaa käyttämällä Apertium-
morfologioita, joita on saatavilla melko standardissa muodossa useille
kielille. Niitä voi prosessoida suoraan Javalla:

  http://wiki.apertium.org/wiki/Lttoolbox-java

Myös HFST:stä on olemassa luultavasti tähän tarkoitukseen riittävä Java-
toteutus.