[voikko] GtkSpell ei toimi kunnolla Voikon kanssa

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Feb 2 21:14:15 EET 2010

On Tuesday 02 February 2010, Ville-Pekka Vainio wrote:
> Bugin 2642198 (singleton) korjaus näyttäisi olevan jo mukana gtkspell
> 2.0.16:ssa. Oikoluku toimiikin jos on esimerkiksi kaksi virtaal-ikkunaa
> yhtä aikaa auki. Kielen valintavalikon ongelma ei kuitenkaan tällä
> korjaannu.

Niin tosiaan. Jos Voikko on jo käytössä, Voikon Enchant-moduulin list_dicts-
funktio palauttaa tyhjän listan. Onko tämä oikein vai ei, on vähän
epämääräistä. Enchantin dokumentaatio ei käsittele lainkaan tapauksia, joissa
moduuli voidaan ladata vain kerran.

Itse en aio tehdä tälle asialle mitään, koska ongelma on ollut olemassa monta
vuotta ja poistuu melko pian libvoikon version 3.0 myötä. Jos tuon haluaa
korjata sitä ennen kunnolla, voi Enchant-moduulia muokata niin, että
voikko_provider_list_dicts palauttaa aina ["fi"],
voikko_provider_dictionary_exists palauttaa 1. Muita metodeja muutetaan niin,
että ne suojataan yhteisellä mutexilla, pidetään kirjaa siitä kuinka monta
kertaa instanssia on pyydetty (voikko_provider_request_dict) ja kutsutaan
voikko_terminate-funktiota vain kun kaikki "instanssit" on vapautettu.
Todellisuudessa kaikki oikolukukutsut kuitenkin asetetaan käyttämään samaa
voikko_handle:a.