[voikko] Kokeellinen Webvoikko-asennus

Tuomas Salo tuomas.salo at iki.fi
Sun Jan 31 23:18:28 EET 2010

Hei,

näyttää varsin lupaavalta! Tässä muutamia varsin sekalaisia huomioita:

* Mielenkiintoista on, miten tämä saadaan jatkossa integroitumaan esim. Ckeditoriin.

* Kieliopin tarkistuksen toteutus on kaiketi vielä aika pienimuotoinen. (Esim. "Minä osaat" ei ole virhe.) Tämä ei liittyne varsinaisesti ajax-puoleen. Sen sijaan esim. tuplavälilyönti näytti jäävän mukavasti kiinni, samoin kirjainkokovirheet.

* Yksi ihmetys tuli vastaan, kun kopioin mallitekstiä osoitteesta http://www.loremipsum.fi/seitseman_veljesta/ ja huomasin, että ympäristö-sana värjäytyi punaiseksi. Syyksi paljastui alkuperäisessä tekstissä esiintynyt (näkymätön) soft hyphen, jonka vuoksi kyselyksi tuli http://joukahainen.puimula.org/ajaxvoikko/spell?q=ym%C2%ADp%C3%A4rist%C3%B6 (huom %C2%AD tuossa keskellä). Pitäisikö Voikon jättää syötteessä tulevat soft hyphenit huomioimatta (ainakin tavurajalla olevat...)? Vai ainakin vaihtaa ne joksikin muiksi merkeiksi tulosteessaan? No, tämä lienee melko epätavallinen tilanne joka tapauksessa.

* Kyselyt kannattaisi varmaankin tehdä post-metodilla, ainakin jos teksti (tai siis sen querystring-koodattu versio!) on pitkä.

* Muuten, "En ollut ollut kotona." huomauttaa toistosta. Tosi pieni ongelma sekin, eikä sekään ajax-seikka. (Sen sijaan "Talo talo." ei huomauta, ilmeisesti koska ensimmäinen sana on isolla.)

* js-koodissa tämä funktio näyttää ainakin yhtäkkiä vähän oudolta (content- ja html-muuttujat?):

function buildGrammarError(outerElement) {
  var content = outerElement.html();
  outerElement.html("*<span class='gErrorInner'>" + html + "</span>");
}
Muuten js-koodi näyttää siistiltä. Laittaisin kaiken vielä anonyymifunktion sisään, jotta nimiavaruus pysyy siistinä. Näyttäisi olevan mahdollista siirtää koko koodi google-kutsuja lukuunottamatta näin:

google.setOnLoadCallback(function() { jQuery(function($) {
  // tähän kaikki funktiot
  $("#input").keyup(keyUpInInput);
});});

Vielä yksi js-huomio: errortext-attribuuttia lisätään nyt dokumenttiin html-muotoisena. Vaikka attribuutin sisältö onkin luotettua, suosittelisin xss-ongelmien välttämiseksi muuttamaan attribuutin nimen (jolloin serveripuolella muistetaan että ollaan tuottamassa html:ää) - tai lisäämään sisällön eskapoinnin johonkin tälle kohdille koodia:

  var explanation = outerElement.attr("errortext");
  var html = "<div>... " + original.html() + " ...<br />"
             + explanation + "</div>";

No joo, tosiaankin satunnaisia huomioita. Joka tapauksessa: hyvältä näyttää!

Jatkossahan tästä saa tosi helposti esim. jQuery-pluginin.

Tuomas