[voikko] insuliiniresistentti

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sun Mar 28 20:24:55 EEST 2010

Tuli vastaan tapaus, jossa minusta olisi hyvä muodostaa yhdyssana
automaattisesti, mutta nykyiset säännöt eivät sitä salli. Eli substantiivista
"insuliini" ja adjektiivista "resistentti" ei muodosteta automaattisesti
yhdyssanaa, koska substantiivi+adjektiivi-yhdyssanat eivät lähtökohtaisesti
ole sallittuja.

Mietin, miten tämä olisi hyvä ratkaista. Ensinnäkään adjektiiveja, joita tällä
tavoin pitäisi voida yhdistää, ei taida olla kovin montaa. Keksin itse
ainoastaan adjektiivit "resistentti" ja "tolerantti" sekä inen-loppuiset
adjektiivit. Inen-loppuiset hyväksytäänkin nykyään, mutta näille muutamille
poikkeustapauksille pitäisi tehdä jotain.

Keksittekö enempää tällaisia adjektiiveja, joihin voisi liittää määriteosaksi
melko vapaasti minkä tahansa substantiivin? Tällä hetkellä olen kallistumassa
siihen, että rinnastaisimme nämä adjektiivit yhdyssanojen muodostuksen
kannalta inen-loppuisiin adjektiiveihin. Tämä olisi teknisesti helpoin
ratkaisu ja johtaisi luultavasti melko hyvään lopputulokseen. Jos näitä
adjektiiveja on vain pari kappaletta, en ehkä viitsi lisätä Joukahaiseen
erillistä lippua tätä varten, vaan kovakoodaan poikkeuksen Suomi-malagan
koodiin. Mutta jos näitä on enemmän, niin on syytä lisätä uusi lippu
Joukahaiseen.