[voikko] Chromium

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Tue Oct 5 23:39:46 EEST 2010

On Tuesday 05 October 2010, Elias Aarnio wrote:
> Toinen motivationaalinen asia on tietysti se,
> että kun Voikon kehittäjät tekevät Voikkoa nimenomaan
> copyleft-lisenssillä, lähtökohtaisesti tahtotila on tukea
> ohjelmistotuotteita, jotka on lisensoitu vapaalla ohjelmistolisenssistä.
> Tämäkin on lähinnä käytännöllinen asia - halutaan, että ohjelmisto pysyy
> avoimena.

Totta. Tästä syystä emme voi suoraan lähteä tukemaan muuta kuin Chromiumia.

> Toinen hapahkoon sävyyni vaikuttava asia on se, että Google ei suoraan
> sanoen ole loistanut lokalisoinnin saralla: lokalisointi on ollut kehnoa
> eikä siihen selvästikään ole panostettu paljoakaan. On totta että Voikko
> toisi huomattavan parannuksen Chromiumiin ja on erittäin hienoa jos
> Harrilla on aikaa tehdä tällainen työ. Voin kysyä tahollani
> koneresursseja tähän käyttöön - itselläni ei ole kuin nuhapumppuja
> käytössä tällä hetkellä ja nekin reissussa mukana kulkevia läppäreitä.

Otapa yhteyttä jos saat järjestettyä jotain. Paras aika olisi varmaankin
varata asialle noin viikko sen jälkeen, kun enimmät kiireet LibreOfficen ja
OpenOffice.orgin ympärillä laantuvat. Eli ei vielä ainakaan lokakuussa, mutta
kuitenkin mielellään ennen joulua. Käytännössä tarvitaan siis kone jossa on
ainakin 4 gigaa muistia, ellei tuo käännösympäristö ole kevään jälkeen kovasti
muuttunut. Ja mieluiten tosiaan niin, että kone olisi fyysisesti oikealla
omistajallaan ja minulla siihen vain SSH-yhteys.