[voikko] Chrome

Marcus Westermark westermark at gmail.com
Tue Oct 5 23:49:42 EEST 2010

> Google ilmeisesti on aika vahvasti myös Chromiumin taustalla, tai ei sieltä
> ainakaan muita varakkaita yrityksiä löydy. Toki ottaisin heidän tukensa
> mielelläni vastaan, enkä näkisi siinä mitään eettistä ongelmaa.
>
> Chromiumin kehittäjiltä asiaa on jo tiedusteltu. Heidän vastauksensa oli
> jotakuinkin se, että ottavat ominaisuuden mielellään mukaan selaimeen jos
> joku
> sen toteuttaa, mutta eivät ole itse laittamassa asiaan kehitysresursseja.

Ehkä voisin laittaa korteni kekoon ja tiedustella asiaa sekä sieltä että
suoraan Googlelta. Itse näen tässä aika suoran yhteyden Chromen/Chromiumin
markkinaosuuteen Suomessa, ja loppukädessä myös vaikutusta Googlen
mainostuloihin. Eli intressi tukea Voikon kehitystyötä pitäisi olla
olemassa, kunhan asiayhteys aukeaa oikeille tahoille.

> tietääkseni tällä hetkellä Windowsissa toimivista selaimista ainoa, johon
> on
> mahdollista liittää oikolukulisäosia. Muissa käyttöjärjestelmissä asiat
> ovat
> hiukan paremmin, mutta niissäkin riittää vielä kehitettävää.

Vaikka ostinkin viimeksi upean iMacin kotiin, niin tosiasia minulla, kuten
monella muullakin on Windows-pohjaisten koneiden käytön pakko. Itse olen
tykästynyt Chromiumin runkoon, sen näennäiseen keveyteen ja toimivuuteen
myös hieman vanhemmissa ja tehottomammissa ympäristöissä. Ymmärtääkseni
Voikon saa mutkien kautta toimimaan myös Windows-koneissa, mutta
vaadittavien lähdekoodisten osien kääntäminen jää kyllä useimmilta
käyttäjiltä tekemättä.

Marcus