[voikko] Mozvoikon ja ooovoikon deb-paketointitiedostot SVN:ssä

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Fri Feb 4 19:03:35 EET 2011

Sekä Firefoxin/Iceweaselin tuleva versio 4 että juuri julkaistu LibreOffice
vaativat muutoksia deb-paketointitiedostoihin, joita Voikon kehittäjät ja
testaajat (usein) käyttävät Debian- ja Ubuntu-ympäristöissä.

Tällä hetkellä kumpikaan näistä uusista versioista ei vielä ole Debianissa,
mutta molemmille on jo olemassa kokeelliset testipaketit, jotka ainakin itse
olen todennut toimiviksi. Olen jo muutaman kuukauden ajan käyttänyt mozvoikkoa
Iceweasel 4.0 Beta -versioissa deb-paketista asennettuna, eikä ongelmia ole
ollut. LibreOfficelle en vielä ole Voikkoa deb-pakettina tehnyt. Olen kyllä
testannut, että openoffice.org-voikko kääntyy ja toimii LibreOfficessa
ongelmitta.

LibreOfficea varten deb-paketointiin on kuitenkin mahdollista tehdä muutoksia,
joilla paketin asentaminen yksinkertaistuu. Testaisin mielelläni näitä pian,
ja siksi ajattelin päivittää SVN:ssä olevat paketointitiedostot lähiaikoina
toimimaan Iceweaselin version 4.0 ja LibreOfficen kanssa.

Jos siis haluatte jatkossa asentaa mozvoikon esimerkiksi Debian Squeezeen,
suosittelen pitäytymään käyttöjärjestelmän mukana tulevassa versiossa.
Uudempia versioita ei oikein voi testata (hyödyllisellä tavalla) ilman
uudempaa Iceweaselia.

Openoffice.org-voikon kanssa voi toimia samalla tavalla, ellei halua
osallistua ooovoikon kansainvälistämiseen. Parannuksia suomen kielen tukeen
voi varsin hyvin testata nykyisellä vakaalla versiolla. Jos haluatte testata
Squeezen OpenOfficella tulevaa openoffice.org-voikkoa, pitäisi yhdistelmän
"vanhat deb-paketointitiedostot" + "uusi openoffice.org-voikko" toimia vielä
melko pitkään. Aion lisätä sitä varten makevoikkodebiin uuden komponentin:

 makevoikkodeb ooovoikko-ooo321 svn

Jäikö minulta mitään huomaamatta? Näiden pitäisi toimia myös Ubuntussa, mutta
en mene takuuseen asiasta.