[voikko] Toivomus Webvoikko Html teksti

k-veikko K-Veikko at protonmail.ch
Sun Apr 5 23:17:45 EEST 2015

Itse tuotan vähäiset html-tekstini käyttäen markdown'ia. Koska olen ulkoasun suhteen melkoinen friikki, käytän myös tasattua (justified) tekstiä. Voikko on oivallinen tavuttaja! Jossain vaiheessa teen tähän skriptin voikkohyphenate'n pohjalta.

Ensin pari kysymystä
--------------------

Voikkohyphenate'n -s optio ilmeisesti hyväksyy vain yhden merkin. Miten saan tavutuskohdan merkittyä useammalla merkillä? Tässä tapauksessa ­ (siis: &-s-h-y-;).

Toisekseen haluaisin jättää sanaan sisältyvän tavuviivan kohdan tavuttamatta:
Nyt: voikkohyphenate -s* tavuttaa keto-orvokki -> ke*to*-or*vok*ki
Haluaisin tavutuksen: keto-orvokki -> ke*to-or*vok*ki

Sitten asiaan. Feature request.
-------------------------------

Sivulle
http://joukahainen.puimula.org/webvoikko/hyphenate

Haluaisin vielä kolmannen option näiden lisäksi:

Merkitse tavurajat
    yhdysmerkillä
    vaihtuvalla taustavärillä

kolmas vaihtoehto:
    Tasattu (justified) html teksti

Tasattu (justified) html teksti:

- Tämä tekisi yllä mainitut temput ja sisällyttäisi kappaleet "justify"-tagien sisään:

siis: < p align="justify">ke*to-or*vok*ki< /p>

* on tässä tapauksessa tuo ­ (siis: &-s-h-y-;) -merkki.

Tässä jäi vielä ongelmaksi miten http-alkuiset yms. merkkijonot jätetään kokonaan tavuttamatta.

Netissä nähtyä

http://softhyphen.com/hyphenate
on aika hyvä. En tiedä mitä algoritmia tuo käyttää.