[voikko] Toivomus Webvoikko Html teksti

K-Veikko K-Veikko at protonmail.ch
Wed May 20 11:50:54 EEST 2015

Olen nyt aikani kokeillut voikkohyphenate'a komentoriviltä. Tässä pari ajatusta.

> T?m?n saa aikaiseksi sed-komennon avulla,

> esimerkiksi n?in:

> echo keto-orvokki | voikkohyphenate -s$ | sed -e

> 's/$-/-/g;s/\$/\­/g'

Kiitos vihjeestä!

Itse en ole mikään ohjelmien kirjoittaja. Enemmänkin hyvää copy-paste-edit -tasoa. Niinpä olisi kiva, jos tuon kaltaisia voikko-one-linereita olisi johonkin julkaistu kokoelma. – Onhan siellä paljon source-koodia, mutta en jaksa kahlata läpi.

Jos yhden toivomuksen saisin esittää, niin tämä optio olisi itselleni hyödyllinen:

   -n     do not output the trailing newline

Sama toiminto kuin echo -n

Jos kaksi toivomusta niin muuttaisin sanan maksimipituuden äärettömäksi. Tavutan voikolla (geditissä) kokonaisia kappaleita kerrallaan. Ilmeisesti laskee kaikki merkit sanan pituuteen. Hyvin toimii, mutta kappaleet pitää ensin jakaa lyhyiksi riveiksi. Voisi olla esim:

       max_hyphenated_word_length=0

> Voikon mukana tulevat komentorivity?kalut on

> tarkoituksella j?tetty hyvin yksinkertaisiksi.

> Niihin ei juurikaan ole lis?tty sellaisia

> toimintoja, jotka onnistuvat my?s muilla

> Unix-ty?kaluilla.

Tuo lähestymistapa on oikea.

Muuta mieleen tulevaa

Voikkohyphenate voisi olettaa, että sana alkaa aina kirjaimella.

Esim. voikkohyphenate -s*

sana -> tavuttaa nyt --> saisi tulla

  kissa -> kis*sa    --> kis*sa   (Tämä on hyvä)

(kissa) -> (*kis*sa) --> (kis*sa)

[kissa] -> [*kis*sa] --> [kis*sa]

Meneeköhän nyt oikeaan ketjuun. En juurikaan ole käyttänyt näitä sähköpostikeskusteluja. – Olisikohan keskustelufoorumi parempi formaatti? Ainakin saattaisi tuoda mukaan "tavallisia" ihmisiä.