[voikko] Clang ja libvoikko

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Mon Oct 26 16:34:10 EET 2015

Hei!

On Saturday 24 October 2015 22:09:58 Mikael Ikivesi wrote:
> Pitäisikö uuden pythonilla toteutetun libreoffice-voikon toimia?

Kyllä sen periaatteessa pitäisi toimia. Käytän sitä jo nyt "vakaana" versiona
Windows-käyttäjille suunnatuissa lisäosissa ja toistaiseksi se on toiminut
kaikilla, jotka ovat minulle palautetta lähettäneet.

> [...]
> dokumenttia luoda tai vanhaa tiedostoa ladata (komentoriviltä). Ongelma
> ilmenee siis vain jos LibreOffice palikka on asennettu.
> LibreOfficeni ei vahinko kyllä ollut käännetty debug-infon kanssa, joten
> en saanut backtracea, vaan ainoastaan ilmoituksen:
>
> (soffice:3321): Gtk-WARNING **: Unable to find default local directory
> monitor type
> Eli toimiiko python-versio siis muualla? Voisin yrittää metsästää
> ongelmaa, mikäli se on toimii muissa ympäristöissä edes about
> moitteetta. Tai onko jo valmiita ideoita, missä syy?

Kun asennat libvoikon, asennatko myös libvoikon Python-moduulin? Libvoikon
"make install" ei tätä tee automaattisesti, koska Python-moduulien asentaminen
on kovin järjestelmäkohtaista. Moduuli löytyy tiedostosta python/libvoikko.py
ja sen tulee olla asennettuna Python 3:n osaksi. Debianissa tuo tulee polkuun
/usr/lib/python3/dist-packages/libvoikko.py

Saman moduuli toimii myös Python 2:n kanssa, mutta se täytyy asentaa molempiin
erikseen. Tiedoston voi kopioida sellaisenaan, se ei vaadi mitään muutoksia.
LibreOfficen kannalta ainoastaan Python 3 on oleellinen.

Mikäli tämä arvaukseni ei osoittaudu ratkaisuksi, kokeile asettaa seuraavat
ympäristömuuttujat ennen LibreOfficen käynnistämistä:

  VOIKKO_DEBUG=1
  PYUNO_LOGLEVEL=ARGS

Käynnistä sitten LibreOffice uudelleen ja katso päätteestä, mitä sinne
tulostuu juuri ennen kaatumista. Lähetä nämä viestit tänne listalle, niin
selvitetään sitten asiaa lisää. LibreOfficea itseään ei tarvitse tätä varten
debug-valitsimilla kääntää.