[voikko] Yhdyssanat Yhdys-sanat

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Thu Oct 20 19:48:39 EEST 2016

Hei!

K-Veikko kirjoitti 2016-10-19 18:50:
> Tyylifriikkinä olen käyttänyt voikkoa komentoriviltä jakaakseni
> html-tekstissä sanoja riveille. Tarkoituksenmukaista ei lopultakaan
> ole maksimoida tavujen määrää vaan optimoida se.
>
> Pitkät sanat lähes aina ovat yhdyssanoja. Tunnistaako Voikko
> mitenkään yhdyssanoja?

Jos asetat option min_hyphenated_word_length arvoksi sanan koko pituuden
ja sana on yhdyssana, jakokohdat merkitään vain yhdysosien väliin.
Mikäli sana ei ole yhdyssana, se tavutetaan normaalisti:

$ echo yhdyssana | voikkohyphenate min_hyphenated_word_length=9
no_ugly_hyphenation=1
yhdys-sana

$ echo laskimoon | voikkohyphenate min_hyphenated_word_length=9
no_ugly_hyphenation=1
las-ki-moon