[voikko] Libreoffice-Voikon asentaminen Slackwareen

Antti-Pekka Tanskanen antanskan at gmail.com
Thu Aug 3 00:05:37 EEST 2017

On 08/02/2017 08:27 PM, Harri Pitkänen wrote:
> Hei!

> Tarkoitat varmaan näitä ohjeita:
>
>   http://voikko.puimula.org/source-linux.html
>
> Teitkö varmasti myös vaiheen 5, eli järjestelmän linkitysasetusten
> päivittämisen? Jos se on tekemättä, ei libreoffice-voikko löydä
> asennettua libvoikko-kirjastoa.
>
> Muutin nyt ohjetta niin, että libvoikko asennetaan suoraan /usr/local
> -hierarkiaan sen sijaan että sillä olisi oma alihakemistonsa. Mikäli
> suunnittelet virallisempaa paketointia, pitää tuo asennuskohde valita
> jakelun käytäntöjen mukaisesti. Silloin ei linkitysasetuksiakaan
> [...]
Terve,
Tarkoitin juuri noita ohjeita ja olin linkityksen jossain vaiheessa
tehnyt. Sitten kuitenkin olin asentanut libvoikon uudestaan ja se oli
nyt polussa /usr/lib64, joka oli valmiina ld.so.conf -tiedostossa.
Poistin vielä varuilta vanhemmat asennukset, muttei sekään auttanut.
Pystyisköhän sitä jotenkin testaamaan, että löytääkö se voikko.oxt
kyseistä libvoikko.so -tiedostoa? Sillä ei liene merkitystä, missä
voikko.oxt sijaitsee? Ymmärtääkseni niillä muilla tiedostoilla ei sen
jälkeen ole enää merkitystä, kun "make oxt" on ajettu ja voikko.oxt:n
voisi periaatteessa vaikka kopioida johonkin muualle.

Sitkeästi Libreofficen asetuksiin tulee Kieliasetusten alle
Voikko-niminen valinta, mutta Kirjoituksen aputyökaluissa ei näy kuin
Hunspell SpellChecker.

Jos tästä jonkun paketin joskus saa aikaiseksi, niin /usr/local/lib64
lienee hyvä vaihtoehto libvoikon asennukselle myös. Sekin olisi valmiina
ld.so.conf-tiedostossa. En kyl toistaiseksi tunne juurikaan noiden eri
hakemistojen semantiikkaa pakettihallinnan kannalta. /usr/local/lib64
tuntuis mututuntumalla enemmän paikalliselta kuin /usr/lib64, mutta
tiedä häntä... En myöskään tiedä, kuinka 64-bittinen libvoikko on ja
vakiona Slackware tukee pelkästään 64-bittisiä sovelluksia. Ilmoitan
varmuuden vuoksi vielä LibreOfficen versionumeroni, joka on 5.3.4.2
(64-bit). Käänsin sen Slackwaren sbopkg paketinlatausrepositoriosta.

Terveisin,
Antti Tanskanen