[voikko] Libreoffice-Voikon asentaminen Slackwareen

Antti-Pekka Tanskanen antanskan at gmail.com
Tue Jul 18 01:01:15 EEST 2017

Terve kaikki,
Mulla on täs ongelmia Libreoffice-Voikon kanssa, kun yritän asentaa sitä
Slackware-Linuxiin. Olen asentanut libvoikon (ohjeittenne mukaisesti
sijaintiin: /usr/local/voikko/bin/) ja voikko-fi:n (ohjeittenne
mukaisesti sijaintiin: /usr/local/voikkodict/) ja ne toimivat, koska
pystyn testaamaan sanoja konsolissa voikkospell:n avulla.

Nyt mun pitäs asentaa toi Libreoffice-voikko, mutta se ei onnistu.
Käänsin tuolta: https://github.com/voikko ladatun paketin ja avasin
Libreofficessa lisäosana voikko.oxt-tiedoston ja se latautui lisäosaksi.
Kieliasetuksiin tuli sen jälkeen uusi alivalikko (voikko), mutta kun
valitsen sen, ei siinä oikealla puolella näy muuta kuin tyhjää harmaata.
Ohjeiden mukaan kirjoitusten aputyökaluihin pitäisi tulla käytettävissä
oleviin kielimoduuleihin Hunspell:n lisäksi Voikko. Niin ei kuitenkaan
tapahdu. Olen yrittänyt ladata myös UNO-komponenttia voikko.components.
Se ei voi olla asennettuna samanaikaisesti voikko.oxt:n kanssa. Jos
yritän ladata sitä samaan aikaan saan seuraavan virheilmoituksen:
"Insert duplicate implementation name
org.puimula.ooovoikko.SettingsEventHandlerImplementation". Mitähän tässä
nyt pitäisi tehdä? Vai pitääkö se Libreoffice-Voikon oxt-kansio kopioida
jonnekkin? En kyl keksi, että minne.

Olen myös miettinyt, että jos saan tämän toimimaan, voisin harjoituksen
vuoksi tehdä kokonaisuudesta Slackwaren asennuspaketin ja pistää sen
johonkin jakoon. Tai sitten RPM:n, koska ne saa Slackwaressa eräällä
ohjelmalla muutettua tgz-muotoisiksi. Olisi kätevää, jos koko setti
asentuisi Libreofficeen yhdestä asennuspaketista, myös Slackwareassa.
Paras olisi mielestäni, että se toimisi niin, kuten Hunspellin kanssa
kävi, että se ilmestyi valikkoon ilman mitään lisäosaräpellyksiä, kun
asensi paketin sbopkg:n kautta. Aluks pitäs kuitenkin saada toi
Libreoffice-Voikko asennettua oikein.

Ystävällisin terveisin,
Antti Tanskanen