[voikko] Vihanta => vihantuus vai vihannuus?

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Thu Sep 7 16:13:54 EEST 2017

Laura Kataja kirjoitti 7.9.2017 kello 11.10:

> Minä aloin pyritellä tuota ja onkohan noin.
>
> VanheMPI - vanheMMuus, aleMPI - aleMMuus,
>
> mutta:
> raMPA - raMPuus, kalvaKKA - kalvaKKuus, vihaNTA - ?

Onkin näköjään monimutkaisempi asia. En onnistunut löytämään "Isosta
suomen kieliopista" enkä "Suomen sanojen rakenteesta" tähän mitään
ohjetta. Niinpä minullekin jäi toistaiseksi vain se, että "vihannuus"
kuulostaa oikeammalta.

Samanlainen kielikorva taitaa olla monilla muillakin, sillä
Google-haulla sain seuraavan tuloksen:

    "vihannuus": 694 tulosta
    "vihantuus": 0 tulosta

    "vihannuutta": 161 tulosta
    "vihantuutta": 0 tulosta

Sanat täytyy kirjoittaa lainausmerkkeihin, jotta haettaisiin täsmälleen
mainittua sanamuotoa.