[voikko] Suomenkielisen Wikipedian haravointia

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Wed May 13 21:35:38 EEST 2020

Hei!

Kiitos työstäsi ja pahoittelut, että olen aika paljon jäljessä tämän
sähköpostilistan seuraamisessa.

Tuomas Salo kirjoitti 2020-03-24 11:31:
> - Uusimmat sanastot: Jos ei ole työlästä, tämä sivu voisi päivittyä
> esim. joka yö: https://www.puimula.org/htp/testing/voikko-snapshot-v5/

Ei pitäisi tosiaan olla kauhean työlästä, mutta tietysti jos joku haluaa
auttaa, niin voisi varmistaa, että tämän skriptin

https://github.com/voikko/corevoikko/blob/master/tools/bin/voikko-build-dicts

virheiden käsittely on kunnossa. Eli jos jotain menee yhtäkin sanastoa
rakennellessa pieleen, niin skripti palauttaa jonkin virhekoodin ja
tulostaa järkevän virheilmoituksen. Silloin voisin laittaa tuon vain
croniin tyyliin "voikko-build-dicts && cp -TRv build lopullinen_kohde"

> - Miksi "kivikko" ja "mallinen" ovat tyyppiä nimisana_laatusana?

"mallinen" luultavasti siksi, että se toimisi yhdyssanan jälkiosana, tuo
nimittäin varmistaa, että se voidaan liittää melko vapaasti mihin
tahansa. Saattaa olla, että nykyisillä yhdyssanasäännöillä se ei olisi
enää tarpeellista.

"kivikko": en tosiaan tiedä. Pitäisi olla mielestäni nimisana, korjaan
tämän.

> - "parturi-kampaaja" ja "metsästäjä-keräilijä" eivät analysoidu
> lainkaan, kuten eivät muut vastaavan muotoiset. Pitäisikö?

Olisi toki oikein, että ne analysoituisivat, mutta tämän toteuttaminen
on hiukan haastavaa.

> - Miksi "hienokuormitusohjelmistoista" palautuu (vain) laatusanaksi
> ("hienokuormitusohjelmistoinen")?

Koska "hieno" on laatusana, ja sen yhdistäminen nimisanaan
"kuormitusohjelmistoista" ei ole siksi sallittu. Mutta löytyy tuo toinen
vaihtoehtoinen laatusana-analyysi, jossa tätä ongelmaa ei ole.

> - Melko vaikea pähkinä: "tukiaikuinen" ja "aataminaikuinen" ovat
> tyyppiä nimisana_laatusana. Toki "aikuinen"-sanan pitääkin olla
> molempia. Vastaavia lienee muitakin.

"tukiaikuinen" olisi kyllä tulkittavissa nimisanaksi siksi, että
laatusanavaihtoehto ei yhdyssanasääntöjen perusteella olisi mahdollinen.
Muistelen, että yritin joskus muuttaa tätä, mutta siitä seurasi liikaa
muita ongelmia, joiden korjaaminen olisi vienyt enemmän aikaa kuin oli
silloin mahdollista asiaan käyttää.