[voikko] Jos et näe tätä viestä on syytä huoleen

Harri Pitkänen hatapitk at iki.fi
Sun Nov 22 22:16:07 EET 2020

Hei!

Pahoittelen listan jumiutumista. Mailmanin kanssa on ollut tätä ongelmaa
satunnaisesti jo vuosia, ja nyt huomasin asian vasta kun sain Hannulta
asiasta bugiraportin Githubin kautta. Mikäli huomaatte jatkossa, että
viestinne eivät tule listalle, laittakaa minulle vaikka suoraan asiasta
viestiä (hatapitk at iki.fi). Mailmanin uudelleenkäynnistys saa viestit taas
liikkeelle.

Ja mitä taas DKIM-allekirjoituksiin ja SPF-asetuksiin tulee, niin näiden
kanssa on postituslistoilla aina ongelmia, jos lähettäjän osoitetta ei
muuteta listan osoitteeksi. Alkuperäisen DKIM-allekirjoituksen voisi toki
poistaa, mutta olen käsittänyt, ettei tätä suositella. Vaikka allekirjoitus
ei olekaan enää validi sen jälkeen kun posituslista on muokannut viestin
sisältöä, ei virheellisestä allekirjoituksesta pitäisi tulla enempää
miinuspisteitä kuin puuttuvasta allekirjoituksesta. Se tarjoaa kuitenkin
jonkinlaisen mahdollisuuden manuaalisesti varmistaa viestin alkuperä, jos
tälle tulee tarvetta.

Muutin listan asetuksia niin, että from-osoite muutetaan listan
osoitteeksi, mikäli lähettäjän sähköpostiosoiteeseen liittyvät
DMARC-käytänteet voisivat estää viestin perillemenon. Toivottavasti tämä
vähentää pahimpia ongelmia.