[voikko] Kypärä-sanan taivutus

Teemu Likonen tlikonen at iki.fi
Fri Dec 3 17:22:02 EET 2021

Jukka K. Korpela kirjoitti 1.12.2021 kello 23.17:

> Kypärä-sanan tiedoissa on merkitty Kotus-luokaksi 12 (peruna) ja
> ”Historiallinen taivutusluokka: matala”, siis Kotus-luokka 10.
> Taivutustiedot ovat ilmeisesti luokan 12 mukaiset, esim. ”kypäröillä”
> (ei ”kypärillä”), - -

Löysit bugin! Joukahaisen tietue paljastaa, että minä olen syyllinen.

https://joukahainen.puimula.org/word/edit?wid=506739

Vaihdoin vuonna 2006 taivutusluokan "matalasta" (Kotus 11) "perunaan"
(Kotus 12) luultavasti siksi, että halusin joistakin harvinaisista
monikon genetiiveistä tai partitiiveista eroon. Mokasin kuitenkin
sanavartalon kanssa: "kypäröi-" ei sovi kaikkiin monikon sijamuotoihin
nykykielessä.

Nyt asetin taivutuksen "apajaksi" (Kotus 10). Miten kävisi se?
Historiallinen luokka on edelleenkin "matala" (Kotus 11) eli hieman
enemmän vaihtoehtoja.