[voikko] Ensimmäisyys-tyyppiset johdokset

Hannu Väisänen pyrrhula.pyrrhula at meiliboxi.fi
Sun Nov 21 08:22:57 EET 2021

la, 2021-11-20 kello 16:11 +0100, Jukka K. Korpela kirjoitti:
> Ymmärrän, mutta tuo ei selitä, miksi joidenkin selvien nen-loppuisten
> adjektiivien suus-johdokset eivät tunnistu.

Nyt puhuu ohjelmoija

Syy on siinä, että tietokoneohjelma(t) ei(vät) käsittele sanoja, vaan
merkkijonoja.

Jos tietokoneohjelma muodostaa suomen kielen sanoja kuvaavista
merkkijonoista rajoituksitta uusia merkkijonoja suomen kielen
sananjohtosääntöjen mukaan, tuloksena on merkkijonoja, jotka eivät
kuvaa suomen kielen sanoja. Tästä seuraa, että oikoluvussa Voikko
hyväksyy oikein kirjoitetuiksi suomen kieltä kuvaaviksi merkkijonoiksi
merkkijonoja, jotka ovat itse asiassa kirjoitusvirheitä.

Otetaanpa esimerkki.

Voikko johtaa jokaisesta nimisanaa kuvaavasta merkkijonosta
llinen-loppuisen merkkijonon. Siis neitsyt-merkkijonosta tulee
merkkijono "neitsyellinen". Tämä on huono esimerkki siksi, että
merkkijono "neitsyellinen" tuntuu suomen kielen sanalta, vaikka hieman
oudolta.

Ja nyt päästään asiaan!

Jos merkkijonosta "neitsyellinen" muuttaa yhden kirjaimen, saadaan
merkkijono "neitseellinen", joka kuvaa sanakirjassa olevaa suomen
kielen sanaa. Jos siis Teija Teikäläinen haluaa kirjoitta
"neitseellinen", mutta kirjoittaa vahingossa "neitsyellinen", Voikko
ei merkitse merkkijonoa "neitsyellinen" kirjoitusvirheeksi.