[hunspell-fi-devel] Komponenttien nimet ja versiot (Oli: Suomi-malaga versio 0.7-beta7 julkaistu)

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Tue May 30 09:13:50 EEST 2006

On Mon, May 29, 2006 at 04:58:50PM +0300, Harri Pitkänen wrote:
> Kiitos. Katson tuota tarkemmin perjantaina ja päivitän omat muutokseni tuohon
> versioon.

Varaudu kuitenkin siihen mahdollisuuteen, että beta8 tulee ennen perjantaita...

> Millä tavalla olet ajatellut Suomi-malagan versionumeroinnin toimivan
> jatkossa?

0.7, 0.8, 0.9, ... (-:

Alun perin Suomi-malaga oli vain Sukijan (tiedostojen
indeksointiohjelman) apuohjelma, joka piti saada valmiiksi ennen kuin
pääsen itse asiaan, eli sen versioiden numerointi oli sama kuin
sukijan. Nyt kun Suomi-malagalle on löytynyt muutakin käyttöä, asia
pitää ajatella uudelleen. (Sukijassa ei tapahdu mitään ennen kuin olen
opettanut sen ymmärtämään sekä ISO-8859-15:ttä ja UTF-8:aa.)

Ylläpidon kannalta olisi parasta, jos Sukijassa ja Voikossa voisi
käyttää samaa Suomi-malagan lähdekoodia, josta sitten käännettäisiin
versiot Sukijaan ("make sukija") ja Voikkoon ("make voikko") ---
sanaston, eräitten taivutusmuotojen ja yhdyssanojen tunnistamisen
kohdalla tämä mahdollisuus on jo olemassa (paitsi että komentoja "make
sukija" ja "make voikko" ei ole vielä olemassa). Tällöin kai
Suomi-malagan versionumerointi voisi olla riippumaton sekä Voikon että
Sukijan numeroinnista: niitten käyttäjille pitäisi vain kertoa, mitä
Suomi-malagan versiota Voikon tai Sukijan versio 1.2.3.4.5 käyttää. Ei
kun siis, jos Voikko tulee valmiina pakettina, käyttäjän ei tarvinne
välittää ollenkaan sen komponenttine versionumeroista.

Jos taas saman lähdekoodin käyttäminen ei ole mahdollista...

> Nykyisen aikataulun mukaan
> Suomi-malagaan ei ole oikolukuohjelmaa
> varten tarkoitus ottaa isompia muutoksia enää 25.6. jälkeen.

Okei, juhannusviikolla muutan 0.7.beta-jotakin versionumeron 0.7:ksi,
vaikka Sukija ei osaisikaan UTF-8:aa vielä silloin.

> Voikko  libvoikko  Suomi-malaga
> 1.0     1.0        0.7.0
> 1.0.1   1.0        0.7.0.1
> 1.0.2   1.0        0.7.0.1
> 1.1     1.1        0.7.1
> 1.1.1   1.1        0.7.1.1

Tämä käy minulle, kunhan muutettu koodi noudattaa GPL:n kohtia 2a-c. (-: