[voikko-devel] ATK-termit perussanastossa

Hannu Väisänen hvaisane at joyx.joensuu.fi
Mon Nov 20 08:07:53 EET 2006

On Fri, Nov 17, 2006 at 04:48:21PM +0200, Harri Pitkänen wrote:
> Ainakaan Voikossa ei ole tarpeen osata erottaa atk-termejä oikoluvussa muista
> sanoista. Meidän tarvitsee ainoastaan tunnistaa kieli, joka joko sisältää tai
> ei sisällä atk-termejä.

Jos atk-termit ja muut erikoisalojen sanat merkitään Suomi-malagan
sanastoon, Suomi-malagalla voidaan joskus tulevaisuudessa tehdä
luettavuusanalyysia (mitä enemmän erikoisalojen termejä, sitä
vaikeammin ymmärrettävä teksti).

> Siispä vastaus kysymykseesi riippuu siitä,
> käyttääkö Voikkoa kukaan jolla ei ole erityistä tarvetta
> atk-erikoissanastolle.

Tulevaisuutta on vaikea ennustaa.

Kallistuisin sinne päin, että atk-termit ja muut erikoisalojen sanat
olisi hyvä merkitä Suomi-malagan sanastoon.

Toisaalta olen sitä mieltä, että henkilö, joka ylläpitää atk-termien
sanastoa saa itse päättää, merkitseekö hän termit vai ei. Sama koskee
muitakin erikoisalojen sanastojen tekijöitä.

Olenko ymmärtänyt asian oikein, että tällaiset erikosalojen sanastot
tehdään Joukahaisen ulkopuolella suoraan Suomi-malagan sanastoksi?