[voikko-devel] openoffice.org-voikko

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Tue Oct 10 17:02:19 EEST 2006

On Tuesday 10 October 2006 16:33, Flammie Pirinen wrote:
> Hienoa kuulla että asia on korjautunut ainakin tunnistuksen osalta
> hyvin. Jäin vain tuota kirjoitellessani oikeastaan pohtimaan, ja
> vieläkin vähän ihmettelen, kuinka sitten pakti ja pakettinen(?) saavat
> muodostaa yhdyssanoja binäärin kanssa, jollei paketti itse saa. Yritin
> kyllä metsästää morfologista jäsennystä jostain, mutten ehtinyt
> selvittää vielä tarkemmin.

Oletuksena (siis jos mitään asiaan vaikuttavia lippuja ei ole sanoihin
asetettu) adjektiivi+substantiivi+"inen" on sallittu ("kaltevaseinäinen")
mutta adjektiivi+substantiivi ("*kaltevaseinä") tai substantiivi+"inen"
("*seinäinen") eivät ole. Tämä on ainakin joidenkin kielioppien mukaan hyvä
oletus.
Pakti on vähän outo sana, en edes tiedä mitä se tarkoittaa. Sen käyttöä voisi
rajoittaa joillakin lipuilla. Muutenkin nykyisessä sanastossa jako
adjektiiveihin ja substantiiveihin on suurelta osin aika epämääräisin
perustein tehty, mikä jonkin verran pahentaa tilannetta. Asiat kyllä
korjaantuvat hiljalleen, mutta paljon työtä siihen vaaditaan.