[voikko-devel] "tekninen"

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Oct 18 11:29:10 EEST 2006

On Wednesday 18 October 2006 10:26, Teemu Likonen wrote:
> Kuinka oikeaoppisesti korjataan tunnistumattomat "tekninen"-sanan
> yhdyssanat, esimerkiksi "sähkötekninen"? Näitä on lähes äärettömästi,
> joten kirjoitusasu ei käy. Genetiivimääritteet toimivat,
> esimerkiksi "sähköntekninen" tunnistuu.
>
> Ilmeisesti muuttamalla "tekninen" adjektiivista
> substantiivi-adjektiiviksi? Onhan se mielikuvituksella ajateltavissa
> substantiiviksikin: "Tekniset ('tekniset ihmiset') hakevat teknisille
> aloille."

Tuo on tosiaan vähän liian mielikuvituksellista, tekninen on mielestäni puhdas
adjektiivi. Sehän itse asiassa kuuluu näihin inen-loppuisiin sanoihin, joille
tällaiset yhdyssanat jo hyväksytään. Ongelma vain on, että "tekninen" on
sanastossa erillisenä adjektiivina eikä substantiivin inen-johdoksena.

Luultavasti yksinkertaisin korjaus olisi muuttaa SMV:tä (Suomi-malagan
Voikko-versio, määrittelen nyt tässä uuden lyhenteen niin kirjoittaminen on
jatkossa nopeampaa) siten, että se hyväksyy
substantiivi+adjektiivi -yhdistelmät automaattisesti silloin kun adjektiivin
perusmuoto loppuu merkkijonoon "inen". Tällöin ei tarvita mitään muutoksia
itse sanastoon.