[voikko-devel] Pakettilähteiden päivityksestä

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun Sep 3 12:19:15 EEST 2006

On Sunday 03 September 2006 00:11, Anssi Hannula wrote:

> Toivomuslistalla olisi myös kutsu, joka listaa asennetut sanastot.
> Tällöin sovelluksien ei tarvisi hardkoodata voikon tukemia sanastoja,
> jotka voivat olla vääriä siinä tapauksessa, jos voikolle ei ole
> asennettu mitään sanastoa.

Tämä voisi tosiaan joissain tapauksissa olla hyödyllinen, ainakin
tulevaisuutta ajatellen. Nythän voi vielä suhteellisen vapaasti olettaa, että
Voikko tukee vain suomea enkä pidä erityisen todennäköisenä että tukea muille
kielille olisi koskaan edes tulossa. Todennäköisempää on sen sijaan, että
erilaisia suomen variantteja saatetaan joskus tukea. Siispä voitaisiin tehdä
rakenne

typedef struct {
  const char * langcode;
  const char * description;
} voikko_dict_t;

ja lisätä kutsu

voikko_dict_t * voikko_list_dicts();

joka palauttaisi taulukon tuettuja "kieliä", joissa kuitenkin kieli voi olla
myös muotoa
langcode = "fi_FI", description = "Finnish"
langcode = "fi_FI-savo", description = "Finnish, dialect of Savo"

tai vastaavaa. Tämä pitäisi sitten sovellusten ottaa huomioon. En tiedä
tukeeko vaikkapa Enchant eri kielivariantteja. Kuitenkin muistaakseni ainakin
Aspell tarjoaa englannin kielestä kahta eri muotoa, ja näyttääpä tuossa
Ispellin listassakin täällä KMailissa näkyvän mm.
English [american]
English [americanmed+]
English [british]
English [britishmed+]
Vaikka amerikanenglannilla ja brittienglannilla onkin omat kielikoodinsa, niin
noilla "med+" -varianteilla tuskin on.

Minun on nyt kieltäydyttävä kunniasta toteuttaa tätä kutsua (pitää keskittyä
muihin asioihin) mutta tällainen lisäys kyllä otetaan vastaan vielä libvoikon
1.1 -versioon jos sen joku haluaa koodata.