[voikko-devel] Pakettilähteiden päivityksestä

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Sun Sep 3 12:01:20 EEST 2006

On Saturday 02 September 2006 23:18, Andris Pavenis wrote:

> Tällä hetkellä minulle ei ole vielä patchia 2.0beta versiolle.
>
> Kokeilin myös modifioida libspellcheck niin, että se voisi käyttää
> muuttamia oikoluvun paketeja. MySpell voisi olla yksi niistä ja Voikolle
>   silloin voisin tehdä eri laajennus. Ainoa ongelma, että Firefox ei
> löydä sitä uutta laajennusta. En tiedä vielä miksi. Tein testit CVS
> version kanssa (Seamonkey-1.5alpha ja Firefox-3.0alpha).
>
> Lisäksi yksi ehdotus. Olisi hyvä jos libvoikko olisi sellainen rutiini,
> että voisin määrätä mistä etsiä Malagan projektin. Siitä olisi kai
> [...]

Itse suosittelisin vahvasti, että Mozilla-laajennukset eivät kantaisi mukanaan
erillistä versiota libvoikosta ja Suomi-malagasta. Henkilöille, jotka
käyttävät sekä OpenOfficea että Mozillan ohjelmia tästä koituisi ylimääräistä
ohjelmien latailua ja päivittämistä. Lisäksi Mozillan ohjelmat eivät hyötyisi
Voikon versioon 1.1 suunnitellusta mahdollisuudesta käyttää alakohtaisia
erikoissanastoja (atk, lääketiede yms.).

Suunnitteilla oleva Voikon asennusohjelma Windowsissa laittaa
Malaga-projektien asennuspolut Windowsin rekisteriin, josta libvoikko osaa ne
hakea. Myönnän kyllä, että tämä perustelu ontuu siinä mielessä että kyseistä
Windows-asennusohjelmaa ei vielä ole olemassa. Pitääkin laittaa viestiä Kai
Solehmaiselle ja kysyä hänen aikatauluistaan. Voin myös laittaa jonnekin
saataville asennusohjelman nykyisen lähdekoodin (uusin versio ei ole vielä
saatavissa SVN:stä) jos joku haluaa siihen perehtyä. Se on NSIS-ohjelmistoon
perustuva, joten asennusohjelman kehittäminen ei vaadi mitään maksullisia
työkaluja ja taitaa onnistua myös Linuxissa: NSIS-kääntäjä löytyy
Debianistakin, tosin asentimien testaamiseen vaaditaan sitten sitä Windowsia.

Periaatteessa tämä asennusohjelma voisi sisältää itse Mozilla-laajennuksenkin
valinnaisena komponenttina.

Jos kaikki ohjelmat käyttävät yhteistä versiota Voikosta, en näe syytä miksi
ohjelmien pitäisi pystyä itse määrittämään Malaga-projektin sijainti. Siitä
voisi olla enemmän haittaa kuin hyötyä, koska vain Voikon asennusohjelma (tai
Linuxissa pakettienhallintajärjestelmä) voi tietää mitään Malaga-projektien
ja libvoikon versioiden välisestä yhteensopivuudesta.