[hunspell-fi-devel] hf-luokittaja versio 1.1.0 - Apuohjelma sanojen luokitteluun

Reijo Tomperi reijo.tomperi at pp2.inet.fi
Sat Nov 5 14:05:55 EET 2005

Tein apuohjelman joka osaa noin kertoa sanalle sen oikean sanaluokan
kunhan ohjelmalle kertoo sanan perusmuodon lisäksi muutamassa
taivutusmuodossa. Taivutusmuodoilla ei ole väliä, mutta varsin hyvän
tuloksen saa kun seuraa ohjeissa mainittua esimerkkiä.

Mikäli käyttäjä on kirjoittanut sanat oikein, ainoat virheet pitäisi
tulla ylimääräisissä positiivisissa luokituksissa. Eli ohjelma
esimerkiksi antaa merkkijonolla "kissa kissan kissat" seuraavat
positiiviset luokitukset:

adj-p+a1 OK
adj-p+a2 OK
adj-a2 OK
subst-p OK
subst-lattia OK
subst-a2 OK

Tuosta on helppo karsia adjektiivit pois, jolloin jää:

subst-p OK
subst-lattia OK
subst-a2 OK

Ei kuitenkaan välttämättä tarvi vielä tässä vaiheessa miettiä mikä on
oikein, sillä riittää että lisää uuden taivutusmuodon listaan: "kissa
kissan kissat kissojen", jolloin tulostuu ainoastaan:

adj-a2 OK
subst-a2 OK

Ja tästä saadaan helposti oikea luokitus subst-a2. Ohjelma myös kertoo
jos sana on jo sanastossa, kuten kissan kohdalla se sanoo:
Sana on jo sanastossa ( kissa subst-a2 # )

Tuota ei ole kauheasti testailtu muuten kuin minun taholtani, mutta
testieni mukaan tuo osaa noin 70% sanoista luokitella suoraan, lopuille
se kertoo useampia vaihtoehtoja ja päätös pitää tehdä manuaalisesti (jos
ei keksi taivutusmuotoa jossa ero syntyy).

Koska tuo on php-scripti, sen pitäisi toimia myös nettiversiona, jos
vain löytyy palvelin missä on hunspell, python (hf-luolistat ohjelmaa
varten), php-tuki ja http-palvelin. Itse olen tuota palvelimen
puutteessa ajanut omalla kotikoneellani, mutta jos löytyy vapaaehtoinen
palvelimen tarjoaja, niin tuon voi laittaa sinne pyörimään.

Palautetta voi antaa.