[hunspell-fi-devel] Sanoja - a

Harri Pitkänen hatapitk at cc.jyu.fi
Wed Nov 9 19:48:11 EET 2005

On Wednesday 09 November 2005 18:56, Jarno Kiuttu wrote:

> Mallisanasta nivel ei tunnisteta nivelet muotoa??
> Harri varmaan tietää tästä enemmän.

Affiksitiedostossa oli kirjoitusvirhe, tunnistettiin vahingossa muoto nivelt,
ei nivelet. Tämä on nyt korjattu. Tein samalla tuon PSEUDOROOT->NEEDAFFIX
-korjauksen, joten Hunspellin versio 1.1.1 on nyt pakollinen, ilman sitä
oikoluku hyväksyy virheellisiä sanoja.

Sanat ahven ja askel tosiaankin kuuluvat luokkaan subst-nivel. "Ahvenet" ei
vaan taipunut oikein äsken mainitun bugin takia. Askel-sanan kanssa onkin
sitten mielenkiintoisempi tilanne: itse asiassa "askeleet" ei ole askel-sanan
taivutus, vaan askele-sanan taivutus. Askel taipuu askel->askelet. Tässä on
siis kyse siitä, että koko sanalla on kaksi eri rinnakkaismuotoa, toisessa on
yksi e-kirjain, toisessa kaksi.