[hunspell-fi-devel] deb/rpm -paketit, Firefox/Thunderbird -laajennus

Andris Pavenis andris.pavenis at iki.fi
Thu Aug 3 00:59:19 EEST 2006

Harri Pitkänen kirjoitti:
> Onko kukaan tutkinut tai kokeillut Andriksen SRPM-paketteja
> ( http://ap1.pp.fi/mozilla/mozilla+voikko.html )? Yksi mahdollinen tapa tukea
> RPM-pohjaisia jakeluita olisi pelkkien tuollaisten SRPM-pakettien julkaisu,
> kuitenkin niin että ne todetaan toimiviksi vain sellaisissa jakeluissa joissa
> joku niitä on oikeasti testannut. Ymmärtääkseni useimmat RPM-pohjaiset
> jakelut ovat nykyään LSB-yhteensopivia, mikä kai tarkoittaa sitä että niissä
> voi käyttää samoja LSB-yhteensopivia binääripaketteja. Kaiketi silloin samat
> SRPM:tkin toimivat.

Olen takaisin Suomeen (olin poissa viikoksi). Päivitän SRPM paketteja
pian. Voin itse tehdä binääri-RPM:it Fedora Core 5:lle. Kokeilen löyttää
jonkun, joku voisi tehdä niitä muillekin versioille.

> [...]
> siten, että ohjelman mukana tuleva Myspell toimisi edelleen ja huolehtisi
> muiden kielten oikoluvusta. Tätä jälkimmäistä vaihetta en kuitenkaan vielä
> ole itse testannut. Keskeneräiset lähdekoodit ovat saatavissa jos jotakuta
> kiinnostaa. En ole onnistunut löytämään mistään uusien Firefoxien
> SDK-paketteja, ainoastaan jotain vanhalle 1.7-sarjalle jossa oikolukua ei
> vielä ollut. Siispä en pysty vielä sanomaan mitään siitä, onko laajennuksen
> kääntäminen varsinaisen lähdekoodipuun ulkopuolella ollenkaan mahdollista vai

Valitettavasti Mozilla ohjelmat tukevat ainoastaan yhden oikoluvun
paketin samanaikaisesti. Sen vuoksi MySpellin poistaminen on  minusta
huono ajatus (jää ainoastaan suomen kielen oikoluku, minä esim.
haluaisin myös Englantia ja mahdollisesti äidinkieltäni Latviaa).

Miksi me emme voi käyttää Mozillan laajennusten järjestelmää? Siinä
tapauksessa emme tarvitse eri paketteja eri Linux distribuutiolle.
Silloin yksi xpi paketti riittää. Se asenntuu käyttäjän profiiliin, niin
se toimii myös Mozilla ohjelmien päivittäminen jälkeen
(versiovaatimusten mukaisesti).

Andris